Lenkkietiketti

Kuntolenkeillä ajetaan aina muut liikenteessä olijat huomioiden. Käärepapereita, hajonneita sisäkumeja tai muita roskia ei heitetä luontoon, vaan ne kerätään taskuun ja viedään pois. Banaaninkuoria tai muuta nopeasti maatuvaa ei tietenkään tarvitse taskuun kerätä, mutta niitäkään ei jätetä näkyville vaan ne heitetään metsän puolelle.

Vetäjä, reitti, ryhmäkoko

Jos lenkillä ei ole ennakolta määriteltyä reittiä tai vetäjää, päättävät osallistujat ajettavan reitin keskenään lähtöpaikalla. Jos lenkillä on ennakolta nimetty vetäjä, noudatetaan tämän antamia ohjeita. Jos lenkillä on runsaasti osallistujia, tulee nämä ajomukavuuden ja liikenneturvallisuuden vuoksi jakaa kahteen tai useampaan alaryhmään, joista jokaisessa on enintään 12-16 ajajaa.

Ajomuodostelmat

Ajomuodostelmana kuntolenkeillä on lähtökohtaisesti kurinalainen parijono. Kapealla tai runsaasti liikennöidyllä tiellä siirrytään tarvittaessa yksittäiseen jonoon. Parijono pidetään mahdollisimman suorana ja niin lähellä tien oikeaa reunaa kuin turvallista. Vierekkäin ajavat pysyttelevät tarkasti toistensa rinnalla.

Noudata vetäjän ohjeita vetovuoron vaihdoista. Nimetyn vetäjän puuttuessa sopikaa vaihtotapa ja vetovuorojen pituus lähdössä. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla vetovuorossa pidempään kuin kokee itselleen sopivaksi. Hitaammissa ryhmissä vetäjä pitää usein oikeanpuoleisen jonon kärkipaikkaa ja vasemmassa jonossa vetovuorot vaihtuvat. Nopeammissa ryhmissä myös vetäjä vaihtaa vetovuoroa. Vetovuoron vaihtuessa molemmissa jonoissa käytetään jotakin seuraavista tavoista:

  • molemmat kärkiajajat siirtyvät vasemmalle vetovuoron jälkeen
  • tuulen alapuolella ajava kärkiajaja siirtyy toisen jonon kärkeen vetovuoronsa jälkeen
  • jatkuva telaketju, jossa jonojen nopeusero on 1-2 km/h ja nopeamman jonon kärkiajajat siirtyvät jatkuvalla syötöllä hitaamman jonon kärkeen (käytetään lähinnä erityisen nopeissa ajoryhmissä)

Vauhti ja kuormitus

Tasatehoisilla lenkeillä pyritään säätämään nopeutta olosuhteiden mukaan siten, että kuormitus pysyy melko tasaisena. Tasaisella ja tyynessä pyritään ajamaan tavoitteena olevaa keskinopeutta, vastatuulessa ja ylämäissä hitaammin, ja myötätuulessa ja alamäissä nopeammin. Mäkien päällä pyritään odottamaan, että kaikki ovat päässeet ylös asti ennen kuin nopeutta aletaan nostaa.

Yhteislenkki tarkoittaa yhdessä ajamista, ei vain yhteislähtöä

Lenkeillä ajetaan lähtökohtaisesti ”ketään ei jätetä” -periaatteella, jolloin tarvittaessa hidastetaan vauhtia tai pidetään taukoja, jotta kaikki pysyvät vauhdissa. Jos koet vauhdin itsellesi liian rasittavaksi, tai olet tauon tarpeessa, ilmoita siitä rohkeasti ääneen. Jos ajat jonon perällä, tarkkaile muita ajajia ympärilläsi ja ilmoita jos joku on tippumassa kyydistä. Tärkeää: Jos aiot tarkoituksella erkaantua ryhmästä, ilmoita siitä etukäteen muille vetäjälle ja muissa ryhmässä olijoille.

Huom! Poikkeuksen edellä mainittuun periaatteeseen muodostavat kaikkein nopeimmat arkipäivien lenkit, joilla voimien vähetessä osallistujien oletetaan pudottautuvan oma-aloitteisesti porukasta ja osaavan omin voimin kotiin. Tällöinkin kuitenkin on asianmukaista ilmoittaa muille erkaantuvansa ryhmästä.

Lue myös seuraavat