Kommentti Hämeentien suunnitelmaluonnoksista

HePo on vuosia tehnyt vaikutustyötä sen eteen, että Hämeentielle rakennettaisiin pyörätiet. Reilu vuosi sitten kaupunginvaltuusto viimein hyväksyi liikennesuunnitelman, jossa Hämeentiestä tehdään joukkoliikennekatu, ja sen varrelle rakennetaan yksisuuntaiset pyöräväylät Hakaniemen ja Kurvin väliselle osuudelle.

Hämeentien katusuunnitelmaluonnokset olivat esillä 26.5.–5.6.2017. HePo jätti kommentin suunnitelmaluonnoksista.

Hämeentien suunnitelma on kokonaisuutena hyvä. Parantamisen varaa löytyi erityisesti Väinö Tannerin kentän kohdalta, Haapaniemenkadulta sekä Hakaniemen torikadun ja Näkinkujan väliseltä osuudelta.

Väinö Tannerin kentän kohdalla ei ole varsinaista jalkakäytävää, vaan jalankulkijat ohjataan kulkemaan pyöräliikenteen kanssa ristiin pysäkkialueen kautta. Tällainen ratkaisu ei ole toimiva, koska jalankulkijat tulevat kävelemään suorinta reittiä pyörätiellä. Parempi ratkaisu on kaventaa bussikaistaa, odotusaluetta ja tarvittaessa pyörätietä, jotta pyörätien ja kentän väliin saadaan jalkakäytävä.

Haapaniemenkadun ajorata on tarpeettoman leveä. Remontin yhteydessä olisi hyvä tilaisuus parantaa Haapaniemenkadun viihtyisyyttä kaventamalla ajorataa, leventämällä jalkakäytäviä ja sijoittamalla kadulle esimerkiksi puurivistö.

Hakaniemen torikadun ja Näkinkujan väliselle osuudelle mahtuisi pyöräkaistan sijaan kolmitasopyörätie, jos bussikaistaa ja jalkakäytävää kavennettaisiin hieman. Tämä parantaisi merkittävästi pyöräilyn koettua ja todellista turvallisuutta.

Myös muutamissa yksityiskohdissa oli parantamisen varaa. Erityisesti lastausalueiden riittävyydestä on huolehdittava, sillä muuten jakeluautoja seisotetaan pyöräväylällä.

Väinö Tannerin kentän kohdalla jalankulkijat ohjataan kiertämään pysäkkialueen kautta.

Väinö Tannerin kentän kohdalla jalankulkijat ohjataan kiertämään pysäkkialueen kautta.

 

Päivitys: Kaupungin vastaukset annettuihin palautteisiin ilmenevät vuorovaikutusmuistiosta.

Tagit:, , ,