HePo esitteli Helsingin pyöräilyoloja norjalaisille kaupunkisuunnittelijoille

Ryhmä norjalaisia liikenne- ja kaupunkisuunnittelijoita vieraili Helsingissä muutaman päivän ajan tutustumassa uusien kaupunginosien suunnitteluratkaisuihin ja arkkitehtuuriin. Vierailijat saapuivat aivan Oslon länsipuolella sijaitsevasta Bærumin kunnasta.

Perjantaina 30.9. ryhmä tutustui HePon johdolla kantakaupungin hyviin ja huonoihin pyöräliikenteen ratkaisuihin. Oppaina toimivat HePon puheenjohtaja Marjut Ollitervo ja hallituksen jäsen Timo Hast. Tutustumiskierrokselle lähdettiin Narinkkatorilta, mistä vierailijat ottivat alleen kaupunkipyörät. Reitti kiersi Baanaa pitkin Ruoholahteen ja Bulevardia Mannerheimintielle, mistä jatkettiin Töölönlahden rantaa Helsinginkadulle ja edelleen Kalasatamaan. Takaisin keskustaan palattiin Hakaniemen ja rautatieaseman kautta.

Opastetulle kierrokselle lähdettiin kaupunkipyörillä - kuinkas muuten. Ennen lähtöä Narinkkatorilla Marjut Ollitervo antaa ohjeita osallistujille.

Opastetulle kierrokselle lähdettiin kaupunkipyörillä – kuinkas muuten. Ennen lähtöä Narinkkatorilla Marjut Ollitervo antaa ohjeita osallistujille.

Vaikka Helsingin kaduille onkin viime aikoina ilmestynyt entistä parempia pyöräteitä ja kaistoja, ei yhdessä asiassa ole edelleenkään tapahtunut edistystä: työnaikaiset järjestelyt. Tämän norjalaisvieraamme huomasivat heti kierroksen alkumetreillä, kun Baanalle vievää väliaikaista reittiä etsiessämme päädyimme umpikujaan Pikkuparlamentin pihaan. Ongelmapaikkoja tuli vastaan myöhemminkin, kun Bulevardilla jouduimme siirtymään ajoradalle ratikkakiskojen viereen. Töölönlahden pohjoisrannalla työnaikainen reitti johdatti jalankulkijoiden sekaan ja Kalasatamassa ihmettelimme Kulosaaren sillalle johtavaa pääpyöräreittiä, joka jouduttiin sulkemaan autoilijoiden välinpitämättömyyden vuoksi.

Mannerheimintien alittava tunneli on suljettu, eikä Pikkuparlamentin pihankaan läpi päässyt Baanalle.

Kalasatamassa yksi kaupungin pääpyöräreiteistä suljettiin, koska autoilijat eivät noudattaneet väistämisvelvollisuuttaan.

Vieraidemme toiveena oli päästä tutustumaan Jätkäsaareen, mutta alueen keskeneräisyyden ja sekavien liikennejärjestelyiden vuoksi totesimme parhaaksi jättää tämä kohde väliin.

Länsilinkistä Bulevardille.

Länsilinkistä Bulevardille.

Laadukkaistakin ratkaisuista päästiin nauttimaan niin Baanalla kuin Helsinginkadullakin. Tulevaisuuden suunnitelmiin tutustuttiin rautatieasemalla, missä nykyisen ratapihan alittavan jalankulkutunnelin viereen suunnitellaan pyöräliikenteen tunnelia. Ratapihan länsipuolella on kuitenkin vaikeuksia saada tunnelin sisäänkäynti mahtumaan käytettävissä olevaan tilaan suorana, ja kierreramppi puolestaan heikentäisi sujuvuutta ja voisi aiheuttaa vaaratilanteita.

Sujuvaa pyöräilyä Baanalla.

Sujuvaa pyöräilyä Baanalla.

Helsinginkadun pyöräkaistat avattiin toukokuussa 2016.

Rautatieasemalle on suunnitteilla ratapihan alittava pyöräliikenteen tunneli.

Rautatieasemalle on suunnitteilla ratapihan alittava pyöräliikenteen tunneli.

Tagit:, , , , , , ,