Mediatiedote: Mielenosoitus Pasilan Ratapihantiellä turvattomia liikennejärjestelyitä vastaan

Kävelijät ja pyöräilijät järjestävät 21.6. kello 16-18 kadunvaltauksen protestiksi sille, että valtavasta palautteesta huolimatta Pasilan Triplan työmaan vaarallisia kävely- ja pyöräilyjärjestelyjä ei ole kunnolla korjattu. Pienistä parannuksista huolimatta tilanne on olennaisilta osilta sama kuin kolmivuotisen ”väliaikaisjärjestelyn” käynnistyessä 1.4. Triplan rakennustyömaan liikennejärjestelyissä ollaan limbossa – epäselvyyden ja epävarmuuden välitilassa – niin katutason järjestelyissä kuin myös päätöksenteossa. Kokouksia pidetään ja selvityksiä tehdään, mutta mitään oikeaa parannusta ei ole näköpiirissä ennen työmaan valmistumista vuonna 2019.

Rakennustöiden alettua YIT ja Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirasto siirsi huhtikuun alussa pyörätien Ratapihantien itäreunalle Haaga-Helian ammattikorkeakoulun kulmalta Teollisuuskadulle asti, josta palataan takaisin radan varteen jyrkkää ramppia pitkin. Tällöin esimerkiksi Opastinsillan ja Lääninhallituksen ovet avautuvat suoraan pyörätielle. Liikennevaloja tälle noin 500 metrin kiertotiematkalle osuu neljät ja keskikorokkeineen yhdeksät. Odotustila jalankulkijoille ja pyöräilijöille on risteyksissä hyvin pieni. 90 asteen käännöksiä reitillä on kuusi, joista useissa näkyvyys risteävään suuntaan on lähes olematon.

Toukokuun lopulla pidetyssä kokouksessa ongelmaa päätettiin korjata kosmeettisesti punaisella värillä ja huomioraidoilla. Lisäksi reitin yksiin liikennevaloihin kaavaillaan lisää odotustilaa – valitettavasti kuitenkin väärään paikkaan kulkureitteihin nähden. Nämä muutokset ovat todellakin vain kosmetiikkaa, eikä niillä korjata nykyistä katastrofia. Ainoa turvallinen ratkaisu on ottaa ajoradalta kaista jalankululle ja pyöräilylle, toteaa Helsingin Polkupyöräilijöiden hallituksen jäsen Tapio Keihänen.

Kyseinen pyörätie on yksi Helsingin pääpyöräreittejä ja se on myös osa tulevaa Baanaverkostoa. Käytännössä suurin osa Pohjois- ja Koillis-Helsingin pyöräliikenteestä keskustaan tulee tätä reittiä.

Pasilan Ratapihantien kiertotiejärjestely on täysin vastoin kaupungin liikennestrategiaa, jossa priorisoidaan ensin kävelyä, pyöräilyä sekä joukkoliikennettä ja vasta sitten yksityisautoilua. On todella ristiriitaista, että Käpylän baanaa rakennetaan samaan aikaan, kun sen eteläpää on hengenvaarallisessa kunnossa. On sääli, että muualla suunnittelussa ja päätöksenteossa tapahtuneesta edistyksestä huolimatta katsotaan, että pyöräilijöitä ja kävelijöitä voidaan kohdella kiertoreittien suunnittelussa tällä tavoin. On kuin toisaalla kaupungin organisaatiossa heiteltäisiin kapuloita rattaisiin samaa vauhtia, kun toisaalla pyöräilyä edistetään täysillä, painottaa Keihänen.

Kaupungilla on vastuu työnaikaisten järjestelyjen sujuvuudesta ja turvallisuudesta. Ihmettelemme kuitenkin myös rakentaja YIT:n passiivisuutta asiassa, koska heille tästä lopulta suurin imagohaitta koituu. Urbaanina keskuksena – Helsingin toisena keskustana – mainostettu Tripla yhdistyy kävellen ja pyörällä liikkuvien mielissä vielä pitkään rakennusaikaiseen liikennekaaokseen ja vaarallisuuteen. Autoilun ehdoilla tehdyn rakentamisen seurauksena keskus ei vaikuta houkuttelevalta ja urbaanilta, vaan lähinnä ”autoilu edellä” rakennetulta korkealta peltomarketilta. Tripla ei todellakaan viettele ja inspiroi kävelijöitä ja pyöräilijöitä, jatkaa Keihänen.

Tapahtuman Facebook-sivu

Lisätietoja:
Tapio Keihänen, Helsingin Polkupyöräilijät ry, 040 7777 666

Tagit:, , , , ,