Jäsentiedote 14/2016

Länsimetropyöräilyn reitin suunnittelu, Tsygällä Tsuffelle perjantaisin, Kaupunkipyöräretki Haltialaan 9.4., Retkikalenteri julkaistu, Paris-Roubaix kisakatsomo 10.4, Kriittinen pyöräretki Pasilaan 12.4., Ajoasuja saatavissa…

HePon jäsentiedote 14/2016

  1. Ehdota reittiä Länsimetropyöräilylle 7.5.2016 ja voita vuoden joukkoliikennematkat
  2. Tsygällä Tsufelle jatkuu joka perjantai Hakaniemessä
  3. Kaupunkipyöräretki Haltialaan 9.4.2016
  4. Retkikalenteri julkaistu
  5. Paris-Roubaix kisakatsomo 10.4.2016
  6. Kriittinen pyöräretki Pasilaan 12.4.2016
  7. Ajoasuja ostettavissa
  8. HePo kommentoi Otaniementien katusuunnitelmaa
  9. HePo kommentoi Espoonväylän katusuunnitelmaa
  10. Ajankohtaisia linkkejä

1. Ehdota reittiä Länsimetropyöräilylle 7.5.2016 ja voita vuoden joukkoliikennematkat

HePo järjestää yhdessä HSL:n kanssa Länsimetropyöräilyn lauantaina 7.5. klo 10–14. Reitti mukailee länsimetron reittiä, lähtee Matinkylästä ja päättyy Lauttasaareen. Reitin varrella tehdään kaksi pysähdystä metroasemien tuntumassa. Toinen pysähdyksistä on HePon toteuttama rasti, jossa kerrotaan pääkaupunkiseudun pyöräilymahdollisuuksista ja pyöräilyn edistämisestä.

Lopullinen reitti ja pysähdyspaikat valitaan kaupunkilaisten ehdotusten pohjalta. Pyöräreitin suunnittelusta vastaa HePo.

Ohjeet reitin ehdottamiseen

Ehdota reittiä HSL:n pyöräilyn ja kävelyn reittioppaan avulla: www.reittiopas.fi. Valitse reitin lähtöpisteeksi Matinkylä ja päätepisteeksi Lauttasaari. Lisää reittioppaan ehdottaman reitin varrelle muutama välipiste esimerkiksi sellaisen metroaseman tuntumaan, jonka vierestä haluaisit ajaa. Huomaathan, että monien metroasemien ympäristö on suurilta osin rakennustyömaata eikä kaikkialla pääse sujuvasti ajamaan pyörällä.

Kun olet saanut haluamasi reitin tehtyä pyöräilyn reittioppaassa, valitse lähetä linkki-toiminto ja lähetä reittiehdotuksesi osoitteeseen: pj at hepo.fi. Laita viestin otsikoksi ”Länsimetropyöräily”.

Otamme huomioon vain pyöräilyn ja kävelyn reittioppaan avulla tehdyt reittiehdotukset, emmekä voi huomioida sanallisia reittikuvauksia. Voit kirjoittaa linkin alle lyhyen perustelun siitä, miksi ehdottamasi reitti pitäisi valita. Reittiehdotuksia voi lähettää 7.4.–19.4.2016.

Lopullinen reitti julkaistaan 27.4. Länsimetropyöräilyn Facebook-tapahtumasivulla. (facebook-sivu tulee julkiseksi 7.4. kello 20:00)

Ilmoittautuminen tapahtuu ilmoittautumislinkin kautta, joka julkaistaan tapahtuman Facebook-sivulla reitin julkaisemisen yhteydessä 27.4.

Tapahtuma on osallistujille maksuton. HSL ei ole vakuuttanut tapahtumaan osallistujia. Tänä vuonna pyöräillään omatoimisesti maahan etukäteen merkittyä reittiä pitkin eikä matkaan siis lähdetä ennakkoon määritellyissä ryhmissä.

Lisätietoja tapahtumasta saa Facebook-sivulta.

2. Tsygällä Tsufelle jatkuu joka perjantai Hakaniemessä

HePo tarjoaa perjantaiaamuisin kello 8-9 aamukahvit (ja toki aamuteetkin) Hakaniemen torilla. Tarjoilu on Kahvisiskojen lämpimässä teltassa, josta saatavissa muuta evästä omakustanteisesti. Esimerkiksi Kahvisiskojen riisipuuro on todettu pyöräilijöiden makuun sopivaksi aamiaisruuaksi. Useimmiten tapahtumassa on myynnissä HePon t-paitoja.

Tervetuloa tapaamaan muita pyöräilijöitä ja luomaan pyöräilijöiden yhteisöllisyyttä. Saat matkaasi hyvän mielen päivään!

Kevään ensimmäinen Tsygällä Tsufelle oli 1.4. ja tapahtuma järjestetään joka perjantai kunnes toisin ilmoitetaan!

3. Kaupunkipyöräretki Haltialaan 9.4.2016

Huhtikuinen lauantai on hyvä päivä pyöräillä Haltialaan kahville ja metsän kautta takaisin merenrantaan ja Senaatintorille. Tämä on mahdollista esimerkiksi HePon kaupunkipyöräretkellä Haltialaan 9.4.

Tapaaminen Kahvisiskoijen teltalla Hakaniemen torilla. Lähtö on klo 14.30. Sitä ennen on hyvä hetki nauttia torielämästä ja kahvista.

Reitti näkyy tästä.

Kahvitauko Wanhassa Pehtoorissa: http://www.wanhapehtoori.com/

Nopeus on maltillinen ja reitin pituus on 40 kilometriä, joten ajoaikaa kertynee vajaat 2,5 tuntia.

Lisätietoja retken Facebook-tapahtumasivulla.

Retkeä johtaa ja reitin on suunnitellut HePon puheenjohtaja Matti Kinnunen.

4. Retkikalenteri julkaistu

Vuoden 2016 retkikalenteri on julkaistu HePon nettisivuilla.

https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/pyoraretket/

Kaikista retkistä ilmoitetaan ainakin lähtöpaikka-ja aika, kohde, kilometrimäärä ja vetäjä. Joistakin retkistä on tarkemmat tiedot, mm. reittikartta.

Sivuilta löytyy myös linkki retkiohjeisiin ja muuta tietoa retkistä. Lisätietoja voi kysyä myös HePon retkivastaavalta Satu Leppäseltä: satu.leppanen at hepo.fi, 040 538 2873

5. Paris-Roubaix kisakatsomo 10.4.2016

Maantiepyöräilyssä on viisi klassikkokisaa. Milano–San Remo ja Ronde van Vlaandere –kisojen jälkeen vuorossa on Pariisi–Roubaix eli La Reine (”Klassikoiden kuningatar”) tai l’Enfer du Nord (”Pohjoisen helvetti”).

HePo järjestää kisakatsomon jäsenilleen HUG bikeshopisssa sunnuntaina 10.4. kello 14-18. HUG bikeshopin osoite on Kyödenpunojakatu 4 ja liikkeen nettisivut löytyvät osoitteesta https://hugbikeshop.fi/.

Pariisi–Roubaix kisakatsomon Facebook-tapahtumasivu.

6. Kriittinen pyöräretki Pasilaan 12.4.2016

Pasilan aseman työmaa katkaisi Ratapihantiellä Pasilan aseman reunaa kulkevan pyörätien 1.4.2016. Järjestely jatkuu vuoteen 2019 asti. Kyseinen pyörätie on yksi Helsingin pääpyöräreittejä ja se on myös osa tulevaa Baanaverkostoa. Käytännössä suurin osa Pohjois- ja Koillis-Helsingin pyöräliikenteestä keskustaan tulee tätä reittiä.

YIT ja Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirasto on siirtänyt rakennustöiden ajaksi kolmeksi vuodeksi pyörätien Ratapihantien itäreunalle Haaga-Helian ammattikorkeakoulun kulmalta Teollisuuskadulle asti, josta palataan takaisin radan varteen jyrkkää ramppia pitkin. Ratapihantien itäreunalla pyörätie ja jalkakäytävä ovat eroteltu, mutta poiketen käytännössä katsottuna kaikista Suomen pyöräteistä, jalkakäytävä kulkee ajoradan reunassa ja pyörätie rakennusten seinustalla. Tällöin esimerkiksi Opastinsillan ja Lääninhallituksen ovet avautuvat suoraan pyörätielle. Liikennevaloja tälle noin 500 metrin kiertotiematkalle neljät. Odotustilaa pyörille risteyksiin ei ole suunniteltu. 90 asteen käännöksiä reitillä on kuusi, joista useissa näkyvyys risteävään suuntaan on lähes olematon.

Pasilan Ratapihantien kiertotiejärjestely on hengenvaarallinen ja täysin vastoin kaupungin pyöräilystrategiaa. Reitti on niin kapea, ettei tavarapyörä ja tavallinen pyörä mahdu kohtaamaan pyörätien puolella. Lisäksi pyörätielle aukeavista ovista tulee ihmisiä suoraan pyörätielle jyrkähkössä mäessä.

Toimiva vaihtoehto tälle onnettomalle ratkaisulle on olemassa: ajoradalta voitaisiin erottaa kaista pyöräilylle työmaan ajaksi.

Huhtikuun Kriittisellä pyöräretkellä 12.4. haluamme lähettää vahvan viestin siitä, että pyöräilijöitä ei voi kohdella näin kaupungissa, joka pyrkii profiloitumaan pyöräilyn kehittäjänä.

Lähtöpaikkana Pyöräkeskus Narinkkatorilla. Kokoontuminen alkaa 17:30, liikkeelle lähdetään 18:00. Kriittinen pyöräretki on Pasilassa kello 18:10 ja tekee kolme kierrosta Ratapihantietä Asemapäällikönkadun ja Rautatieläisenkadun välillä

Reitti löytyy tästä.

Huhtikuun Kriittisen pyöräretken Facebook-tapahtumasivu.

7. Ajoasuja ostettavissa

Viime kesän ajoasutilauksen varastokappaleita voi edelleen ostaa.

Myytävänä olevat tuotteet:

  • Lyhythihainen ajopaita täyspitkällä vetoketjulla ja kolmella taskulla. Valmistusmateriaali airtex. Hinta 50 euroa.
    -> yksittäisiä kappaleita miehille S, M, L, XL ja XXL ja naisille S, M, L ja XL
  • Lyhytlahkeinen ajohousu henkseleillä ja säämiskällä. Valmistusmateriaali lycra. Hinta 57 euroa.
    -> yksittäisiä kappaleita miehille S, M, L, XL ja XXL sekä naisille S, M ja L
  • Tuuliliivi täyspitkällä vetoketjulla ja kolmella taskulla. Valmistusmateriaali aerotech light. Hinta 76 euroa.
    -> yksittäisiä kappaleita miehille S, M, L ja XL sekä naisille S, M ja L

Mikäli ostat sekä ajopaidan että ajohousut, tuotteiden yhteishinta-arvio on 99 euroa.

Asujen mallit, kokotaulukko sopivan koon määrittämiseksi sekä muut tiedot löytyvät HePon kotisivuilta: http://www.hepo.fi/ajoasu

Mikäli tuotteet kiinnostavat, ole yhteydessä HePon järjestökoordinaattori Petteri Nisulaan: petteri.nisula at hepo.fi / gsm 0400 957 014. Voit noutaa ja maksaa tuotteet Tsygällä tsufelle -tapahtuman yhteydessä (katso kohta 2) tai erikseen sovittavana ajankohtana Kulmahuoneelta (Siltasaarenkatu 15).

8. HePo kommentoi Otaniementien katusuunnitelmaa

Otaniemen kampusalueen liikennejärjestelyitä kehitetään parhaillaan jalankulkua, pyöräilyä ja joukkoliikennettä suosiviksi. Otaniementie on jo katkaistu autoliikenteeltä ja tulevaisuudessa kampusaluetta halkoo pikaraitiotielinja ja pyöräilyn pääreitti. Munkkiniemen suunnasta tuleva baana kulkee aluksi Otaniementien varressa ja kääntyy metroaseman kohdalla puukujannetta pitkin Tapiolan suuntaan ja edelleen Silkkiniitylle.

Nyt suunniteltavana oleva Otaniementien osuus sisältää Vuorimiehentien risteyksen lähiympäristöineen. Alueella on Aalto-yliopiston keskeisimmät rakennukset, ja näiden lisäksi metroaseman sisäänkäynti ja suunnitellun pikaraitiotien pysäkki. Otaniementien tässä osassa jalankulkijamäärät ovat todella suuria jo nykyisinkin ja määrät tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Sekä kampusalueen läpi kulkevaa että alueelle saapuvaa pyöräliikennettä on niin ikään runsaasti.

Otaniementien katusuunnitelma oli nähtävillä 7.-21.3.2016. Suunnitelmassa kadun pohjoispuolella kulkee pyöräilyn laatureitti eli baana, joka on eroteltu jalankulusta. Erottelutapaa suunnitelmassa ei kuitenkaan ole ratkaistu. Näin vilkkaalla väylällä erottelun tulisi olla reunakivellä toteutettu tasoero.

Pyöräilyn laatureitin vieressä kulkeva jalkakäytävä on vain reilut kaksi metriä leveä. Erityisesti raitiotiepysäkin kohdalla jalankulkua on niin paljon, että jalkakäytävän tulisi olla leveämpi. Muussa tapauksessa osa jalankulusta siirtyy väistämättä pyörätielle, mikä aiheuttaa konflikteja ja vaaratilanteita.

Nykyisen Otaniementien ja Vuorimiehentien risteyksen kohdalla Otaniementie katkaistaan ja jäljelle jää kaarre Otaniementieltä Vuorimiehentielle. Kaarteen kohdalla on epäselvää, ovatko ajorataa kulkevat autot juridisesti suoraan katua pitkin kulkevia vai kadulta toiselle kääntyviä. Tämä vaikuttaa väistämisvelvollisuuksiin ajoradan ja pyörätien risteyksessä.

Epäselvä tilanne tulisi ratkaista jyrkentämällä kaarre 90 asteen käännökseksi ja merkitsemällä ajoradan liikenne väistämisvelvolliseksi.

Hankkeeseen voi tutustua Espoon kaupungin sivuilla.

​9. HePo kommentoi Espoonväylän katusuunnitelmaa

Espoonväylä on uusi Finnoontien rinnakkaiskatuyhteys Kuitinmäentieltä Hösmärintielle. Väylästä suunnitellaan 2+2-kaistaista pääkatua, joka ohjaisi kaupunginosien välisen autoliikenteen pois vanhalta ja huonokuntoiselta Finnoontieltä. Hanke sisältää myös uusia jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.

Vaikka uusi väylä muodostaakin nykyistä sujuvamman ja laadukkaamman yhteyden Espoon keskuksesta kaupungin eteläosiin, on keskuspuiston halkaiseva väylä kuitenkin ongelmallinen paitsi luontoarvojen, myös autoliikennettä lisäävän vaikutuksensa vuoksi. Kapasiteetin ja sujuvuuden lisääminen johtaa väistämättä autoliikenteen ja autoilun kulkutapaosuuden kasvuun. Espoon kaupungin näkemyksen mukaan nykyisen Finnoontien kehittäminen on mahdotonta. Autoliikenteen kapasiteetin lisäämiselle on kuitenkin vaihtoehtoja.

Uuden väylän rakentamisen sijasta tulisi autolla liikkumisen tarvetta pyrkiä vähentämään ja ohjata olemassaolevaa Finnoontien läpikulkuliikennettä Kehä II:n ja Turunväylän kautta. Lisäksi tulisi pyrkiä kulkutapamuutokseen luomalla houkuttelevia kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteyksiä. Pyöräilyn kannalta tämä tarkoittaa erityisesti

keskuspuiston läpi kulkevan yhteyden parantamista laatutasoltaan laatureittikriteereitä vastaavaksi (mm. päällyste, kulkumuotojen erottelu, väylän leveys, pituuskaltevuudet, risteämiset latuverkon kanssa).

Espoonväylän tarvitsemasta katualueesta on kaavoitettu vasta lyhyt osa suunnittelualueen eteläpäässä. Tätä Niittyrinteen ja Puolarmetsäntien välistä Espoonväylän eteläosaa koskeva katusuunnitelmaehdotus oli nähtävillä 7.-21.3.2016.

Suunnitelma sisältää kadun molemmin puolin kulkevat 5 metriä leveät kävelyn ja pyöräilyn väylät sekä ajoradan ja pyörätien väliin sijoitettavan meluntorjunnan. Kadun länsipuolella jalankulku ja pyöräily on eroteltu. Suunnitelmasta ei kuitenkaan käy ilmi erottelun laatu. Toimiakseen kunnolla erottelun on oltava riittävän laadukas. Tällainen erottelutapa on esimerkiksi reunakivi ja tasoero jalkakäytävän ja pyörätien välissä.

Vaikka pyöräväylä onkin leveä ja monilta osin muutenkin laadukas, se katkeaa kuitenkin jokaisessa risteyksessä reunakiviin. Reunakivistä on jo luovuttu Helsingissä ja Vantaalla, eikä Liikenneviraston suunnitteluohjekaan salli niitä pyörätien jatkeella. Lisäksi reunakivet aiheuttavat lukuisia ongelmia ja heikentävät liikenneturvallisuutta, joten katusuunnitelmaa tulisi tältä osin korjata.

Lisätietoa hankkeesta Espoon kaupungin sivuilla.

10. Ajankohtaisia linkkejä

Helsingin Sanomat 5.4.2016 ”Hämeentien joukkoliikennekatua mietitään vielä viikko” (haastateltu HePon hallituksen jäsen Otso Kivekästä)

Helsingin Sanomat 4.4.2016 ”Hämeentien läpiajokielto mietityttää kokoomusta Helsingissä” (haastateltu HePon hallituksen jäsen Otso Kivekästä)

Helsingin Sanomat (Pääkirjoitus) 31.3.2016 ”Pyörätiehiekoitus on turhaa

Helsingin Sanomat 21.3.2016 ”Tutkimus: Joukkoliikenteellä töihin kulkevat ovat autoilijoita hoikempia

Tagit:, , , , , , , , , , , , , ,