Jäsentiedote 11/2016

Kevätkokouskuulumiset, GoExpon ja Suomi Pyöräilee -tietoiskun anti, Milan-San Remo kisakatsomo 19.3., Retkisuunnittelua 20.3., Liikenneilta Espoossa 31.3., Äänestä Vuoden pyöräilijää, Kilometrikisa alkaa, tarjoushintaan KevätPolkaisuun…

HePon jäsentiedote 11/2016

  1. Kevätkokouskuulumiset
  2. GoExpo-kuulumiset ja Suomi Pyöräilee -tietoiskun anti
  3. Milan – San Remo klassikkokisan kisakatsomo 19.3.2016
  4. Tule suunnittelemaan ensi kesän retkiä 20.3.2016
  5. Kokoomuksen liikenneilta Espoon valtuustotalolla 31.3.2016
  6. Äänestä Vuoden pyöräilijää 18.4.2016 mennessä
  7. Kilometrikisa alkaa 1.5.2016
  8. Hepolaiset tarjoushintaan KevätPolkaisu-kuntotapahtumaan 15.5 2016
  9. HePo järjesti maahanmuuttajien pyöräilyohjaajien koulutuksen
  10. HePo kommentoi Kehä I:n parannussuunnitelmia Espoossa
  11. HePo kommentoi Kruunusiltojen katusuunnitelmaluonnoksia
  12. Ajankohtaisia linkkejä

1. Kevätkokouskuulumiset

HePon sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Kulmahuoneella perjantaina 11.3.2016. Paikalla oli 21 yhdistyksen jäsentä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 toimintakertomus ja tilinpäätös.

Ennen varsinaista kokousta kaupunkisuunnitteluviraston (KSV) pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen kertoi ajankohtaisia kuulumisia kaupungin pyöräilynedistämisen tiimoilta.

Hepon toimintakertomus 2015

2. GoExpo-kuulumiset ja Suomi Pyöräilee -tietoiskun anti

Hepo oli yhdessä Pyöräliiton kanssa näkyvästi mukana Fillari-messuilla.4.-6.3. HePon ja Pyöräliiton yhteisellä osastolla yhteisosastolla vieraili messujen aikaan tuhansia pyöräilystä kiinnostuneita. Messuosastolla oli näytillä myös Pyörällä kaiken ikää –toiminta sekä Box Bike Helsinki –projekti.

HePo sai messuilta noin 60 uutta jäsentä, joka on suurin määrä uusia jäseniä yksittäisen kampanjan aikana.

GoExpossa jäseniksi liittyneiden kesken arvotut Pelagon upeat etutarakat voittivat Paavo Järvenpää ja Tuomas Tuomitie sekä yksi henkilö, joka toivoi ettei hänen nimeään julkisteta. Onnittelut!

Perjantaina 4.3. Tuottavuusloikka pyöräillen –keskustelussa Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi, että eduskunnan valtionvarainvaliokunnassa on suunniteltu pyöräilyn ja kävelyn väylille turvallisuutta parantavaa rahoitusta.

HePon raati valitsi myös messujen kiinnostavimmat pyörät: voittajiksi selviytyivät Boost Biken sähköpyörä ja Feltin sähköavusteinen pitkäperäpyörä.

Muina HePon ja Pyöräliiton tuottamien ohjelmanumeroiden teemoina olivat sähköpyöräily, pyöräilijän kehonhuolto, Suomen pyörämatkailun uutuuskohteet, koululaisten pyöräilymahdollisuuksien parantaminen sekä perhepyöräily.

Pyöräilykuntien verkoston 4.3. pitämän Suomi Pyöräilee –tietoiskun materiaalit ovat luettavissa täällä.

Tietoiskun puheenvuoroissa käsiteltiin pyöräilyn lainsäädäntömuutoksia, pyöräteiden liukkaudentorjuntamenetelmiä ja Suomen Pyöräilynohjaajat ry:n toiminnan käynnistymistä.

Lisäksi tietoiskussa kruunattiin Jyväskylä vuoden 2016 pyöräilykunnaksi.

Vuoden 2015 pyöräilytekoina palkittiin Jyväskylän Lastipyörälainaamo, Velogi – Pyöräilevä videoblogi ja Tienaa työmatkalla -palvelu.

3. Milan – San Remo klassikkokisan kisakatsomo 19.3.2016

Maantiepyöräilyssä on viisi klassikkokisaa. Ensimmäinen niistä on 290 kilometriä pitkä Milan – San Remo. Kisasta on tulossa tänä vuonna erityisen jännittävä, koska niin monet huippukuskit ovat eriomaisessa iskussa. Cancellara voitti jo Strade Bianchen, Sagan on ollut toisena vaikka kuinka monta kertaa, van Avermaet voitti Saganin, Boonen on osoittanut hyviä merkkejä ja niin edelleen, Kristoffia unohtamatta. Ainoastaan viime vuoden voittaja Degenkolb on loukkaantumisen vuoksi sivussa.

Maantiekisojen katsominen ja voittajan jännittäminen on hauskinta yhdessä, isossa porukassa. Siksi HePo järjestää kisakatsomon jäsenilleen HUG bikeshopisssa lauantaina 19.3. kello 15:00 -18:00. HUG bikeshopin osoite on Kyödenpunojakatu 4 ja liikkeen nettisivut löytyvät osoitteesta https://hugbikeshop.fi/. HUG tarjoaa HePon jäsenille 10% alennuksen, joten nyt on hyvä yhdistää hankinnat penkkiurheiluun.

Tarkoitus on katsoa HUG bikeshopisssa myös klassikkokisat Ronde Van Vlaanderen 3.4. ja Paris – Roubaix 10.4. Lisätietoa tulevista kisakatsomoista julkaistaan HePon Facebook-ryhmässä ja HePon Twitterissä.

4. Tule suunnittelemaan ensi kesän retkiä 20.3.2016

Mistä löytyvät Helsingin kauneimmat valkovuokkorinteet? Mistä saa mehukkaimmat munkit? Ja missä on kaunein merimaisema? Sinne HePon retket suuntautuvat jälleen tulevan kesän aikana.
Tervetuloa kahvittelemaan Kulmahuoneelle (Siltasaarenkatu 15) sunnuntaina 20.3. kello 15:00-18:00 ja suunnittelemaan kevään ja kesän retkikautta. Tavoitteemme on täyttää retkikalenteri mahdollisimman monipuolisella retkivalikoimalla. Uudet retkikohteet ja retkiteemat ovat hyvin tervetulleita. Rohkaisemme myös uusia retkivetäjiä mukaan toimintaan. Retkiä voi vetää pareittain tai voit toimia apuvetäjänä kokeneemman ohjaajan kanssa.

Retkitoiminta on hyvin mukavaa puuhaa. Tule rohkeasti mukaan! HePo tarjoa retkieväät!

Lisätietoja Satu Leppänen: satu.leppanen at hepo.fi, puh. 040 538 2873

5. Kilometrikisa alkaa 1.5.2016

Leikkimielinen Kilometrikisa käynnistyy toukokuun alussa ja sitä poljetaan ajanjaksolla 1.5.-22.9. Kisan ilmoittautuminen on alkanut.

Kilpailuun osallistutaan joukkueittain. Joukkueen jäsenet kirjaavat ylös pyöräilykilometrejään tavoitteenaan polkea kilpailun aikana niin paljon kuin mahdollista. Mukaan hyväksytään kaikki kisan aikana poljetut kilometrit niin työ kuin vapaa-ajan matkoistakin.

HePolla on totuttuun tapaan kisan tehosarjassa oma joukkue, johon kuka tahansa HePon jäsen voi liittyä. HePon joukkueen tiedot ovat:

Kisa: Kilometrikisa 2016
Joukkueen nimi: Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo)
Osallistumiskoodi: hepotin

Kisaan voi ilmoittautua osoitteessa: http://www.kilometrikisa.fi/teams/join/

Kisassa arvotaan jälleen pyöräilypalkintoja ja kisan loputtua ahkerimmat polkijajoukkueet palkitaan. Kisan järjestävät Pyöräilykuntien verkosto ry ja Suomi Pyöräilee -kampanja.

Mikäli mieleesi tulee kysymyksiä tai tarvitset ohjeita, lue ensin tämä: http://www.kilometrikisa.fi/faq/

6. Kokoomuksen liikenneilta Espoon valtuustotalolla 31.3.2016

Kanta-Espoon Kokoomus ja Kauklahden Kokoomus järjestävät liikenneillan Espoon valtuustotalolla 31.3.2016 kello 17.00 alkaen. Tapahtumassa keskustellaan kokonaisvaltaisesti Espoon liikenteessä tapahtuvista muutoksista ja Espoon liikenteen tulevaisuudesta. Aiheet käsittelevät niin metroa, kuin muutakin julkista liikennettä, yksityisautoilua sekä kävelyä ja pyöräilyä.
Tapahtuma on maksuton.

Tapahtumassa puhuvat:
Outi Mäkelä, Kansanedustaja
Jonne Virtanen, HSL – Länsimetron ja liityntäliikenteen aloitus elokuussa 2016
Roni Zein, suunnitteluinsinööri Espoon Kaupunki

Lisäksi panelisteina:
Pia Kauma, Kaupunginvaltuutettu
Lauri Helke, Onnibus
Joel Järvinen, Uber
Matti Kinnunen, Helsingin Polkupyöräilijät
Tapahtuman puhujilla on myös mahdollisuus osallistua paneeliin.

Tapahtuman aikataulu:
17.00 Sähköpyörien esittely Valtuustotalon edessä.
17.30Kahvitarjoilu
18.00 Alustukset
19:00 Paneeli
20.30 Tilaisuuden päätös

7. Äänestä Vuoden pyöräilijää 18.4.2016 mennessä

Suomi pyöräilee -hanke ja Pyöräilykuntien verkosto jakaa vuoden pyöräilijä -tunnustuksen tänä vuonna jo kymmenettä kertaa! Ehdotuksia voi jättää maanantaihin 18.4. saakka Pyöräilykuntien verkoston nettisivuilla: http://www.poljin.fi/fi/vuoden-pyorailija-2015-valinta

Tunnustuksen saajaksi valitaan julkisuuden henkilö tai henkilö, joka näkyvällä tavalla innostaa suomalaisia pyöräilemään omalla henkilökohtaisella esimerkillään tai muuten merkittävällä tavalla edistää pyöräilyä.

Valinnassa huomioidaan vuoden 2016 Pyöräilyviikon pääteema eli sähköavusteinen pyöräily (iskulauseella ”Aina myötätuulessa!”). Tunnustuksen saaja valitaan tehtyjen ehdotusten perusteella Suomi pyöräilee –työvaliokunnassa.

8. Hepolaiset tarjoushintaan KevätPolkaisu-kuntotapahtumaan 15.5 2016

Hepolaisille tarjotaan mahdollisuutta osallistua 15.5 2016 järjestettävään KevätPolkaisu-kuntotapahtumaan 30 euron erikoishintaan.

Tänä vuonna jo 11. kerran järjestettävä KevätPolkaisu on kaiken tasoisille pyöräilijöille tarkoitettu kuntotapahtuma. Valittavana on joko 48 tai 96 kilometrin pituinen reitti. Tapahtumakeskus sijaitsee Talman koululla (Satotalmantie 11, 04240 Talma) ja reitit kulkevat viiden kunnan (Sipoo, Kerava, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen) alueella. Tapahtuman järjestää pyöräilyseura ZEUS.

Tarkemmat tiedot muun muassa reitistä, nopeusryhmistä, vakuutuksista ja palkinnoista löytyvät tapahtuman kotisivuilta:
http://www.kevatpolkaisu.com/

Hepolaisten 30 euron tarjoushinnan voimassaoloa on jatkettu 31.3.2016 saakka. Ilmoittautumisen saa tarjoushinnalla antamalla ilmoittautumiskoodin ”HePo”

KevätPolkaisun ilmoittautuminen:
http://www.kevatpolkaisu.com/ennakkoilmoittautuminen2016

9. HePo järjesti maahanmuuttajien pyöräilyohjaajien koulutuksen

HePo on järjestänyt maahanmuuttajien pyöräilyopetusta vuodesta 2013. Maaliskuussa 2016 HePo järjesti ensimmäistä kertaa maahanmuuttajien pyöräilyohjaajien koulutuksen yhteistyössä Liikuntaviraston kanssa. Mukana oli yhteensä 15 osallistujaa pääkaupunkiseudulta, Tampereelta ja Hyvinkäältä. Koulutus sisälsi teoriaopetusta sekä käytännön harjoitteita.

Osallistujat edustivat monipuolista osaamista vapaaehtoistyön, erityisryhmien ja liikunnan alueilta. Kouluttajina toimivat Satu Leppänen, Mirja Priha ja Ilse Paetau HePosta, Laura Nokkala Liikuntavirastosta sekä Kaisa Parviainen Metropolia ammattikorkeakoulusta.

Kurssien lisäksi HePo järjestää pyöräilytoimintaa vastaanottokeskuksissa.

10. HePo kommentoi Kehä I:n parannussuunnitelmia Espoossa

Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus suunnittelevat Kehä I:n parantamista välillä Kalevalantie – Turunväylä. Hankkeen tarkoituksena on korvata eritasoliittymillä nykyisiä liikennevaloristeyksiä. Suunnitelmat liittyvät myös Raide-Jokerin toteuttamiseen, sillä Kehä I:n pintaa on laskettava alaspäin kohdassa, jossa pikaraitiotien silta tulevaisuudessa ylittää Kehän. Hankkeen yhteydessä olisi mahdollisuus lisäksi parantaa Kehän varrella kulkevan Leppävaaran ja Tapiola-Otaniemi-alueen välisen pyöräliikenteen pääreitin laatutasoa. Laatureittikriteereiden mukaista jalankulun ja pyöräilyn erottelua ei kuitenkaan ole suunnitteilla. Osia nykyisestä kapeasta väylästä jäisi suunnitelman mukaan jopa kokonaan ilman parannuksia.

Tiesuunnitelmaluonnoksia esiteltiin yleisötilaisuudessa 2.3.2016, ja ne olivat kommentoitavina 2.-9.3.2016. HePo jätti suunnitelmista kommentin, jossa muistutetaan suunnitteluohjeiden mukaisista laatureittikriteereistä ja korostetaan, että koko yhteysväli tulee parantaa laatureittitasoiseksi yhdellä kertaa. Lisäksi kommentissa esitetään joitain yksityiskohtia koskevia parannusehdotuksia, kuten näkyvyyksien parantamista, kaarteiden loiventamista ja siltaramppien loiventamista.

Suunnitelmaluonnoksiin ja HePon kommenttiin voi tutustua:

Lisätietoa hankkeesta Espoon kaupungin sivuilla.

11. HePo kommentoi Kruunusiltojen katusuunnitelmaluonnoksia

Kruunusillat-hankkeessa suunnitellaan raitiovaunu-, kävely- ja pyöräliikenteen yhteyttä kantakaupungista Laajasaloon. Toteutuessaan yhteys kulkisi kolmea siltaa pitkin Hakaniemestä Kalasataman ja Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Siltasuunnitelmia esiteltiin yleisötilaisuudessa 15.2., minkä jälkeen hankkeeseen liittyvät katusuunnitelmaluonnokset olivat kommentoitavina 26.2. asti.

Uusi autoton liikenneyhteys Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä olisi merkittävä täydennys kestäviin liikennemuotoihin perustuvaan liikenneverkkoon. Laadukkaasti toteutettu yhteys nostaisi joukkoliikenteen ja pyöräilyn kulkutapaosuuksia todennäköisesti huomattavasti nykyisestä. Pyöräliikenteen kannalta laadukas toteutus tarkoittaisi baanatasoisille väylille asetettujen suunnittelukriteereiden noudattamista.

Baanojen verkkosuunnitelmassa on asetettu baanoille muun muassa seuraavia laatukriteereitä:

  • Baanoilla erotellaan jalankulku aina omalle väylänosalleen rakenteellisesti.
  • Baanat pyritään suunnittelemaan suoriksi ja mahdollisimman tasaisiksi.
  • Baanojen tavoitepoikkileikkaus on 4,0 m. Mitta ei sisällä jalankulun tilaa, erotuskaistaa tai muuta turvaetäisyyttä esimerkiksi kiinteään esteeseen. Poikkeustapauksena poikkileikkaus voi olla 3,0 m.

Kruunusillat-hankkeen suunnitelmat eivät kaikilta osin täytä näitä kriteereitä. Suunnitelmaluonnoksissa kulkumuodot on erotettu rakenteellisesti vain osalla katuosuutta, Korkeasaaren pysäkin kohdalla pyörätie siirtyy kiskojen yli puolelta toiselle jyrkästi mutkitellen ja pyörätien leveys on kaikkialla selvästi alle neljä metriä ja kapeimmillaan kolme metriä. HePon kommentissa kiinnitetään huomiota erityisesti näihin puutteisiin.

Jotta mittavasta siltainvestoinnista saataisiin mahdollisimman suuri hyöty, tulee yhteyden laadukkuuteen kiinnittää erityistä huomiota. Laadukkaampi yhteys houkuttelee enemmän käyttäjiä ja muuttaa ihmisten liikkumistottumuksia. Lisäksi leveillä ja sujuvilla väylillä varaudutaan tulevaisuudessa kasvaviin pyöräliikennemääriin.

Lisätietoa siltahankkeesta:
http://www.uuttahelsinkia.fi/kruunusillat

Havainnevideo Kruunusilloista:
https://youtu.be/OHpMSUnc_Ok

Hankkeesta ei ole vielä rakentamispäätöstä. Rakentamispäätös tehdään mahdollisesti syksyllä 2016.

12. Ajankohtaisia linkkejä

Tagit:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,