Miten pyöräillä hikoilematta?

Hikoilematta – tai siis hyvin vähän hikoillen, saman verran kuin kävellessä ja joukkoliikenteessä – pyöräilemisen salaisuus on lämpötasapaino. Lämpötasapaino tarkoittaa, että ajoviiman jäädyttävä vaikutus on vähintään yhtä suuri kuin polkemisesta johtuva lämmöntuotto. Kun polkee varoen tehojen nousua eikä pukeudu liian lämpimästi, kehon lämpö ei ala nousta eikä hikoilu ole voimakasta. 

Bicycling science sivu 118

Bicycling science sivu 118

Bicycling science-kirjan mukaan normaaleilla työmatkanopeuksilla (polkuteho takanavassa <150W) liikkuva ilma jäähdyttää enemmän kuin pyöräilijä tuottaa lämpöä (450W). Tämä pitää paikkansa kesälläkin, talvisesta pyöräilystä puhumattakaan. 

On siis pidettävä huolta, ettei polkuteho nouse hetkellisestikään kovin suureksi. Tämä vaatii ylämäkien polkemista hyvin rauhallisesti, alamäkeen laskettelua polkematta ja kiihdytysten pitämistä maltillisina. Näin tehot eivät nouse liikaa.

Miten sitten pukeutua pukeutua niin kevyesti, että ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on sama kuin polkemisen lämmöntuotto? Hyvä keino varmistua jäähdytyksestä on pukeutua niin, että lähtiessä on hieman viluinen olo. Vilu kertoo vaatetuksen sopivasta keveydestä. 

Pyöräilyyn sopivat vaatteet ovat ohuet ja tuulenpitävät sekä tarpeen mukaan avattavissa. Mitkä tahansa normaalit kävelyynkin sopivat vaatteet riittävät. Erityisiä urheilu- tai ulkoiluvaatteita ei tarvita. 

Jotta ei tulisi jälkihiki perillä pysähtyessä, on hyvä hiljentää vauhtia (eli vähentää lämmöntuottoa) ja avata takki noin 3-5 minuuttia ennen perille saapumista. Perillä on ensin riisuttava takki ja kypärä ja vasta sitten lukittava fillari. Minuutti pari ulkosalla paitahihasilla tasaa lämmöt.

Näin simppeliä on hikoilematta pyöräileminen.