HePo testasi massamerkintöjä

Helsingin kaupungin rankentamispalvelu Stara on kehittänyt uusia, karheampia ja vähemmän liukkaita massamerkintämenetelmiä. Massamerkintöjä ovat suojatiemerkinnät ja vastaavat kaduilla olevat valkoiset viivat.

Mikael testaa märän merkinnän pitoa

Märän pinnan testausta

Suojatiemerkinnät ovat perinteisesti olleet liukkaita jopa kuivalla kelillä, sateesta puhumattakaan. Olisi siis turvallisuuden kannalta todella hienoa, jos merkintöjen liukkautta voitaisiin jotenkin vähentää. Turvallisuuden paraneminen lisää pyöräilyä, erityisesti sateella, mikä on sekä HePon että Helsingin kaupungin tavoitteiden mukaista.

Staran asiantuntijat pyysivät HePoa ja Kaupunkisuunnitteluvirastoa testaamaan uusia merkintöjä Jätkäsaareen. HePosta testaamisen osallistuivat puheenjohtaja Matti Kinnunen ja aktiivinen työmatkapyöräilijä Mikael Mätäsaho. KSV:n liikennesuunnitelusta Niko Palo.

Testimenetelmänä oli ns. perstuntuma. Kukin osallistuja jarrutti sekä perinteisellä että uudella massalla merkityn suojatiemerkinnän kohdalla. Testi suoritettiin sekä kuivalla että erikseen hyvin huolellisesti kastellulla pinnalla.

 

Kuivan pinnan testaus

Kuivan pinnan testaus

Tulokset ovat rohkaisevia. Staran asiantuntijat ovat työnjohtaja Mika Honkasalon johdolla tehneet hyvää työtä: uusi massamerkintäaine on paljon karheampaa ja vähemmän liukasta kuin vanha. Kuivana uutta merkintää on vaikeata erottaa kuivasta asfaltista.

Merkintöjen kastelu meneillään

Merkintöjen kastelu meneillään

Hienoa, että Stara tekee näin hyvää kehitystyötä kaupunkimme pyöräilyolojen parantamiseksi.

Merkintöjä voi käydä testaamassa Jätkasaaressa. Olkaa kuitenkin varovaisia, koska testialueella liikkuu paljon työkoneita. Perinteiset merkinnät ovat kaksi lähinnä bunkkeria olevat, uusia loput lähempänä Lauttasaarta olevat.

 

Testimerkintöjen sijainti

Testimerkintöjen sijainti

Tagit: