Critical Mass San Franciscossa

Teksti ja kuva: Aki Nyrhinen

Lähtöaika ja -paikka näyttävät olevan yleisesti tunnettuja: joka kuun viimeinen perjantai klo 17:30 joukko pyöräilijöitä kokoontuu Market Streetin alussa olevalla Justin Herman Plazalla Critical Mass -kulkuetta varten. Ennen lähtöä on yleensä hyvin aikaa tutustua uusiin ihmisiin, ihmetellä itse tehtyjä äänentoistoratkaisuja tai katsella innokkaimpien temppuilijoiden taidonnäytteitä.

Vaatetus on vapaaehtoinen, muutama pyöräilijä valitsee aina ajaa alasti tai pukeutuu pelkkään hattuun. Johtajaa, organisoivaa ryhmää, suunniteltua reittiä tai juuri mitään muutakaan täsmällisesti sovittua ei yksinkertaisesti ole. Erittäin suurella varmuudella kriittinen massa on kuitenkin liikkeellä kuuden jälkeen, eikä kukaan vieläkään tiedä mihin ollaan menossa. Aurinko paistaa ensimmäisen tunnin ajan, mutta pyöräily jyrkkien mäkien kaupungissa saattaa jatkua kolmekin tuntia. Lähdössä mukana on helposti 500–1000 pyöräilijää.

Poliisi on aina mukana puolen tusinan moottoripyörän kera, ei siksi että tapahtuma olisi ilmoitettu vaan siksi että tapahtuma on poliisin tiedossa. Poliisi pysyy taka-alalla pitäen kuitenkin huolen siitä ettei kriittinen massa pääse pyhääkin pyhemmille moottoriteille saatikka edelleen pyöräkaistattomalle Bay Bridgelle.

Circle! Risteyksen haltuunotto Great Highwaylla.

Circle! Risteyksen haltuunotto Great Highwaylla.

Vaikka juuri mitään sovittua ei ole, tapahtuman perimään kuuluu tapa ottaa risteykset haltuun käännöksellä vasempaan, mutta normaalin vasemmalle kääntymisen sijaan jäädäänkin joukolla ajamaan ympyrää kunnes suorilla mahdollisesti hajaantunut massa on saatu takaisin kokoon. Joskus ympyrän keskelle saattaa jäädä auto tai pari saarroksiin ja lähes poikkeuksetta ympyrän keskelle jää sopiva tila pysähtyä paistattelemaan päivää tai nostaa pyörä taivasta kohti, mikä lienee tapahtuman selkein brändi. Ennemmin tai myöhemmin kriittinen massa jatkaa, suunta ja suunnannäyttäjä usein vaihtuvat tällaisen risteyskuvion jälkeen.

Autoilijoiden ja ohikulkijoiden reaktiot vaihtelevat, pääsääntöisesti ne ovat positiivisia. Tööttäily ei ole autoilijoiden puolelta tavatonta, mutta yllättävän usein kyseessä on positiivinen äänimerkki. Hyväntuulisen kriittisen massan tunnelma tuntuu välittyvän ratin taakse, eikä musiikista varmasti ole siinä suhteessa harmia.

Varjojen pidetessä kriittisen massan rivit harvenevat. Joskus matka päättyy selkeään maamerkkiin tai muuten soveltuvaan paikkaan jossa jutella ennen kotiinlähtöä. Joskus rivit vain harvenevat kunnes kriittistä massaa ei enää ole ja matka jatkuu vain pyöräilijöinä. Muutos kriittisestä massasta pyöräilijöiksi on selkeä, eikä sitä voi olla huomaamatta: pyöräilijät eivät nauti liikenteessä kriittiseen massaan verrattavaa kunnioitusta, pahantuulisen tööttäilyn määrä moninkertaistuu väen vähetessä ja heikkohermoisimmat autoilijat yrittävät tunkea pyöräilijöiden sekaan ja läpi.

Syyskuussa 2013 21 vuoden ikään ehtinyt San Franciscon Critical Mass on paitsi kuukausittainen liikkuva liikennekaaos, myös jatkuva muistutus siitä että pyöräilijät ovat pysyvä osa kaupunkia ja sen liikennettä. Vaikka paikalliset usein kritisoivat Critical Massia siitä ettei se noudata liikennesääntöjä ja tekee muutenkin mitä sattuu, on sillä kiistaton vaikutus niin kaupungin liikennesuunnittelijoiden kuin yksityisautoilijoidenkin asenteisiin.

Tagit:,