Jäsentiedote 22/2014

Hämeentie-aloite, HePon koulutuksia, Velo-city-kuulumiset, Luento lasten pyöräilystä, Väitöskirja pyöräilyn edistämisestä…

Helsingin Polkupyöräilijät ry:n jäsentiedote – Viikko 22/2014
*********************************************************************

  1. Hämeentie-aloitteella jo yli 5500 allekirjoittajaa
  2. HePon Katuajot alkavat
  3. Tule mukaan HePon retkivetäjäksi
  4. HePon ryhmäajo- ja vetäjäkoulutus 5.6.2014
  5. Aikuisten maahanmuuttajien pyöräilykoulutukset saivat jatkoa
  6. Kriittinen pyöräretki 10.6. suuntaa jälleen Hämeentielle
  7. Velo-city Global järjestettiin Adelaidessa 27.-30.5.2014
  8. Connie Juel Clausen luennoi lasten pyöräilystä Tampereella 27.5.2014
  9. Väitös: Pyöräväylien laatu tärkeämpää kuin määrä
  10. Verkkoseminaari liikenneturvallisuuskampanjoinnista 4.6.2014
  11. Ajankohtaisia linkkejä

*********************************************************************

1. Hämeentie-aloitteella jo yli 5500 allekirjoittajaa

Hämeentie on Helsingin pahamaineisin ongelmapaikka arkipyöräilijöille. Tärkeällä pyöräliikenteen reitillä pyöräilijät joutuvat vieläkin käyttämään samoja kaistoja bussien kanssa. Hämeentie on läpiajoliikenteen takia epäviihtyisä ja meluisa, vaikka varsinainen autoliikenteen läpiajoreitti kulkee jo nyt Sörnäisten rantatien kautta. Hämeentie on paikallinen kokoojakatu, eikä sitä ole tarkoitettu autoliikenteen läpiajoon.

Pyöräkaista Hämeentielle -kuntalaisaloite vaatii, että Hämeentie on muutettava joukkoliikennekaduksi ja sen varteen on rakennettava pyörätiet Sörnäisten ja Hakaniemen väliselle osuudelle. Ratkaisu tekisi pyöräilystä sujuvaa ja turvallista, nopeuttaisi joukkoliikennettä, parantaisi yritysten toimintaedellytyksiä sekä tekisi kadusta viihtyisämmän. Se noudattaisi kaupungin strategiaohjelmaa, jonka tavoitteena on lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä.

17.5.2014 julkaistu kuntalaisaloite on kerännyt jo yli 5500 allekirjoitusta. Tavoitteena on 10.000 allekirjoitusta, jolloin kaupunginvaltuuston on otettava asia käsittelyynsä. Aloitetta kannattavat mm. Helsingin Polkupyöräilijät, Taideyliopiston ylioppilaskunta, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun ylioppilaat, Kallio-liike, Radio Helsinki, Flow festival, Kallion ja Vallilan kirjastot sekä lukuisat Kallion ja Hakaniemen alueen yritykset. Hämeentie-aloite on kerännyt runsaasti mediahuomiota. Katso linkit jäsentiedotteen lopusta.

Jos olet äänioikeutettu helsinkiläinen, voit allekirjoittaa kuntalaisaloitteen osoitteessa
https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/777

Lisätietoja sekä lista paperiallekirjoituspaikoista: http://hameentie.fi/

2. HePon Katuajot alkavat

HePon Katuajot pyörähtävät käyntiin jo kolmatta kauttaan. Katuajoissa opetellaan turvallista ajotapaa kantakaupungin kaduilla. Koulutuksen tavoitteena on, että osallistujat saavat omakohtaista kokemusta ja uskallusta ajaa ajoradalla.

Katuajokoulutus on suunnattu kaikille täysi-ikäisille pyöräilijöille takana oleviin kilometreihin katsomatta. Koulutukseen kuuluu lyhyt teoreettinen osuus ja 30-45 min ajoa pienissä ryhmissä kantakaupungin rauhallisemmilla kaduilla.

Kouluttajina toimivat mm. Marjut Ollitervo, Otso Kivekäs, Satu Leppänen, Anna Ronkainen, Tapio Keihänen, Matti Kinnunen ja Teemu Kalvas.

Katuajoja järjestetään joka keskiviikko kesä- ja elokuussa klo 17:30 Pyöräkeskuksella Narinkkatorilla. Ensimmäiset katuajot ovat keskiviikkona 4.6.

3. Tule mukaan HePon retkivetäjäksi

Onko sinulla mielessä jokin viehättävä kahvila, museo tai luontokohde, joka sopisi HePon retkiporukan vierailtavaksi? Tänä keväänä olemme jo ajaneet Tour de Keskuspuiston ja Valkovuokkoretken sekä monia muita mukavia retkiä.

Tule mukaan HePon retkitiimiin toteuttamaan retkesi. Erityisesti naisvetäjiä kaivataan lisää. Retken voi vetää yksin tai kaverin kanssa. Ensikertalaiset saavat tuekseen kokeneet apuvetäjät. Yksin ei tarvitse retkeä ohjata. HePo tarjoaa retken vetäjälle pullakahvit Maunulan majalla.

HePon rentovauhtiset retket starttaavat joka lauantai ja sunnuntai Maunulan majalta. Lauantairetket ovat pidempiä (60-140 km) ja sunnuntairetket lyhyempiä (30-60 km). Matkalla pysähdytään kahvitauolle 15-25 km välein sekä pidetään useita juomataukoja. Lue lisää täältä: http://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/pyoraretket/

Huom. HePo järjestää ryhmäajo- ja vetäjäkoulutuksen torstaina 5.6 klo 17 alkaen Kulmahuoneella. Katso tarkemmat tiedot tämän tiedotteen seuraavasta kohdasta.

4. HePon ryhmäajo- ja vetäjäkoulutus 5.6.2014

HePo järjestää torstaina 5.6. Kulmahuoneella (Siltasaarenkatu 15) koulutusta ryhmäajamisesta ja retkien ja lenkkien vetämisestä. Klo 17.00 alkavaan koulutukseen sisältyy ryhmäajamisen opettelun lisäksi neuvontaa pyöräilyvarusteista, vaatetuksesta sekä siitä, miten mahdollisessa onnettomuustilanteessa tulisi toimia. Käytännön osuudessa harjoitellaan ajomuodostelmia ja vaihtoja turvallisesti kävellen läheisellä kentällä.

Huom! Koulutus soveltuu sekä kunto- että retkipyöräilijöille. HePon vetäjiksi aikoville pidetään lopuksi erityinen harjoitussimulaatiokierros, jossa käydään läpi ”kädestä pitäen” tilanteita, joita lenkeillä ja retkillä saattaa tulla vastaan.

Kouluttajina toimivat Satu Leppänen, Hanna Humaljoki, Janne Nurminen sekä Pekka Sirkiä.

5. Aikuisten maahanmuuttajien pyöräilykoulutukset saivat jatkoa

Viime syksynä osana HePon Pyöräilevät kaupunginosat -demokratiapilottihanketta toteutettu aikuisten maahanmuuttajien pyöräilykoulu järjestettiin jälleen 18.5. Kurssi järjestettiin yhteistyössä MoniHelin, Oranssi ry:n sekä Helsingin seurakuntayhtymän kanssa.

Mukana oli kymmenkunta osallistujaa, joista osa sai opastusta pyöräilyn alkeisiin ja kokeneemmat pääsivät kertaamaan liikennesääntöjä sekä harjoittelemaan kaupunkiajoa. Käy kurkkaamassa kuvia täältä.

Kurssi sai medianäkyvyyttä mm. Ylen ruotsinkielisissä uutisissa.

Uusi kurssi tullaan järjestämään Helsingin Suvilahdessa 4.6. Kurssi on tarkoitettu kaikille aikuisille maahanmuuttajille, jotka eivät vielä osaa ajaa polkupyörällä tai jotka kaipaavat opastusta liikennesääntöihin ja harjoittelua kaupunkiajoon. Kurssille voi vielä ilmoittautua mukaan.

6. Kriittinen pyöräretki 10.6. suuntaa jälleen Hämeentielle

Pyöräkaistat piirrettiin Hämeentielle jo vuonna 1939. Kriittinen pyöräretki on vaatinut Hämeentielle pyöräteitä jo vuodesta 2006. Pyöräteitä ei vieläkään ole. Edelleen pyöräilijät joutuvat ajamaan Hämeentiellä bussien seassa.

Tule mukaan kesäkuun Kriittiselle pyöräretkelle vaatimaan ihmisystävällistä Hämeentietä! Allekirjoita kuntalaisaloite paremman Hämeentien puolesta osoitteessa http://hämeentie.fi

Kokoontuminen Narinkkatorilla Pyöräkeskuksella tiistaina 10.6. klo 17.30, lähtö klo 18. Retki päättyy piknikille Tokoinrantaan. Tervetuloa! Omat eväät ja monta kaveria mukaan!

7. Velo-city Global järjestettiin Adelaidessa 27.-30.5.2014

Kansainvälinen pyöräilynedistämiskonferenssi Velo-city Global järjestettiin Etelä-Australian Adelaidessa 27.-30.5., ensimmäistä kertaa eteläisellä pallonpuoliskolla. Konferenssi keräsi yli 500 osallistujaa eri puolilta maailmaa. HePoa konferenssissa edusti Olli Pottonen. Muut suomalaiset edustivat Tampereen teknillisen yliopiston Verne-keskusta, Pyöräilykuntien verkostoa ja Metropolia Ammattikorkeakoulua.

Australia ja Uusi-Seelanti olivat tavallista paremmin edustettuina, mutta esityksissä käsiteltiin pyöräilyä kaikilta puolin maailmaa. “Eri maissa ympäri maailmaa painitaan yllättävän samanlaisten ongelmien parissa, ja ratkaisutkin ovat usein aika samanlaisia,” kommentoi Olli.

Konferenssin yhteydessä perustettiin maailmanlaajuinen World Cycling Alliance WCA, jonka tarkoitus on olla kansainvälinen pyöräilyn puolestapuhuja.

8. Connie Juel Clausen luennoi lasten pyöräilystä Tampereella 27.5.2014

Tanskalainen liikennesuunnittelija Connie Juel Clausen piti koululaisten pyöräilyn ja kävelyn edistämistä käsittelevän luennon Tampereella viime tiistaina. Clausen työskentelee pyöräilyn kehittämiseksi Tampereen ystävyyskaupunki Odensessa, joka on yksi maailman parhaista pyöräilykaupungeista. Clausen on myös mukana kehittämässä uutta kansallista pyöräilystrategiaa koko Tanskaan.

Odensen koululaisista 80 prosenttia pyöräilee tai kävelee kouluun, vaikka Clausenin mukaan lapset pyöräilevätkin Tanskassa nykyisin vähemmän kuin aikaisemmin, ja lapsia kuljetetaan kouluun autolla 200 prosenttia enemmän kuin 30 vuotta sitten. Kaupungissa pyritäänkin edelleen vähentämään autolla kouluun tuotavien lasten määrää. Polkupyörästä on tehty luonnollinen osa koulun rutiineja: se liittyy opetukseen, iltapäiväkerhoihin, tapahtumiin ja vanhempien kanssa tapahtuvaan toimintaan. Polkupyörä on väline saavuttaa erilaisia oppimistavoitteita, ei itsetarkoitus.

Clausenin mukaan lapset innostuvat pyöräilystä yleensä heti, ja ongelmana ovatkin ennemmin aikuisten ennakkoluulot lapsiryhmien liikkumista kohtaan. Ryhmässä pyöräilyn pelätään olevan kaoottista ja vaarallista. Käytännön kokemukset ovat kuitenkin osoittautuneet positiivisiksi.

Luennon kommenttipuheenvuoron piti Tampereen apulaispormestari Leena Kostiainen. Aikaisemmin koulun opettajana ja rehtorina työskennellyt Kostiainen totesi itsekin, että aikuisten pelot ja asenteet ovat lasten pyöräilylle suurin este. Hän kertoi kuitenkin haluavansa hyödyntää Odensen menetelmiä Tampereella osana Liikkuva koulu -hanketta.

Lue lisää Clausenin luennon sisällöstä Reppuli-blogista.

Luennon tallenne on tarkoitus julkaista tapahtuman Facebook-sivulla lähiaikoina:
https://www.facebook.com/events/1409329059348732

9. Väitös: Pyöräväylien laatu tärkeämpää kuin määrä

Kaupungeissa pyöräillään enemmän, jos niissä on hyvät pyörätiet, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko ja etenkin pyöräilymyönteiset päättäjät, väittää diplomi-insinööri, teologian maisteri Kalle Vaismaa. Vaismaan väitöskirja ”Aloittelijasta mestariksi – Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa” tarkastettiin Tampereen teknillisessä yliopistossa (TTY) 16.5.

Väitöstyössään Vaismaa tutki laajasti toimenpiteitä, jotka mahdollistavat pyöräilyn osuuden kasvattamisen kaupungeissa ja kehitti toimenpidekehyksen pyöräilyn edistämiseksi.

”Yleensä ajatellaan, että olennaista on rakentaa lisää pyöräteitä, jos halutaan enemmän pyöräilijöitä. Laatu on kuitenkin tärkeämpi kuin määrä,” Vaismaa toteaa. Esimerkiksi 50 000 asukkaan Houtenin kaupungissa Alankomaissa on pyöräteitä vain 21 kilometriä, Tampereella taas lähes 800. Kuitenkin Houtenissa tehdään pyörällä puolet matkoista ja Tampereella vain 8 prosenttia.

Vaismaan mukaan laadukkaan pyöräilyinfran ohella olennainen tekijä pyörän käytön lisäämisessä on pyöräily-ystävällinen liikenneverkko. Kaupungin liikennejärjestelmää täytyy tarkastella kuin palapeliä, ei yhtä palaa kerrallaan. Päämääränä tulee olla autoliikenteen vähentäminen.

Pyöräily ja kävely eivät kuulu samalle väylälle kuin kaupunkien ulkopuolella. Keskustoissa ja asuinalueilla on tarpeen toteuttaa hidaskatuja, joissa autot ja pyörät voivat ajaa turvallisesti samalla ajoradalla.

Tärkein pyöräilyä edistävä seikka on kuitenkin kaupungin liikennepolitiikka. Muutosta ei tapahdu, jos päätöksentekijät ja virkamiehet eivät aidosti kannata kestävän liikenteen edistämistä.

10. Verkkoseminaari liikenneturvallisuuskampanjoinnista 4.6.2014

Keskiviikkona 4.6. klo 12-13 (Suomen aikaa) järjestetään verkkoseminaari, joka käsittelee liikenneturvallisuuteen liittyvää kampanjointia ja tiedottamista. Seminaari on englanninkielinen ja sen otsikkona on ”How to give greater visibility to your road safety activities to positively influence your environment”.

Seminaarin järjestää European Road Safety Charter eli Euroopan tieliikenneturvallisuuden peruskirja, joka on Euroopan komission alainen foorumi, ja jossa toimii mukana yrityksiä, järjestöjä, tutkimuslaitoksia ja viranomaisia. Peruskirjan allekirjoittaneet tahot ovat sitoutuneet toimimaan tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi.

11. Ajankohtaisia linkkejä

  • Länsiväylä 17.5.2014: ”Espoon vanhat pyörätiet repeilevät vaarallisesti
    Espoon liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja mukaan pyöräteiden laatu on tärkein tekijä, jolla espoolaisia innostetaan pyöräilemään. Pyörätiet ovat kuitenkin täynnä halkeamia ja monttuja.
  • Radio Helsingin Hesa o ygöne -ohjelmassa 14.5.2014 vieraana HePon vpj. Marjut Ollitervo kertomassa Kriittisistä pyöräretkistä ja Hämeentiestä.

Tagit:, , , , , , , , , , , , , , , ,