Mediatiedote: Pyöräilijöille maksutonta aamupalaa Helsingissä

Aamupalaa pyöräilijöille -tapahtumalla 13.5. muistutetaan pyöräilyn hyödyistä

Helsingin Polkupyöräilijät (HePo), Oranssi ry, Reilu kauppa ry, Luonto-Liitto ja Tour de Helsinki järjestävät Aamupalaa työmatkapyöräilijöille –tapahtuman Pyörällä töihin -päivänä tiistaina 13.5. kello 7:00-9:00. Sörnäisten rantatien varteen Suvilahden sisäänajon kohdalle perustetaan aamupalapiste, jossa jaetaan pyöräilijöille sämpylöitä sekä kahvi- ja teeannoksia, öljytään ketjuja ja pumpataan renkaita sekä annetaan pyöräilyvinkkejä. Tapahtumalla muistutetaan pyöräilyn hyödyistä niin yksittäiselle ihmiselle kuin koko yhteiskunnalle.

Pyöräily on lyhyillä matkoilla nopein ja sujuvin tapa liikkua. Pyöräily myös parantaa kuntoa ja lisää vireyttä. Tutkimukset osoittavat jatkuvasti pyöräilyn hyötyjä kansantaloudelle. Niin valtion, kuntien kuin vaikkapa yksittäisten työpaikkojen ja taloyhtiöiden kannattaa tehdä pyöräilyä edistäviä ratkaisuja. Erityisesti kaupungit voivat liikennesuunnittelulla edistää pyöräilyä, sanoo Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen.

Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen on välttämätöntä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Pyöräilyn ja kävelyn lisäämiseen on myös paljon mahdollisuuksia. Suomessa ajettavista automatkoista 45 % on alle viiden kilometrin mittaisia. Suurin osa näistä matkoista voidaan kulkea pyörällä tai kävellen, muistuttaa Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Leo Stranius.

Pyöräily on nuorille osa uuttaa kestävää kaupunkikulttuuria. Yhä useammat nuoret jättävät ajokortin ja henkilöauton hankkimatta, koska auton käyttö erityisesti kaupungeissa on vaivalloista, kallista ja saastuttavaa. Pyöräily taas on edullista ja mukavaa ja lisää kaupungin yleistä viihtyvyyttä. Siksi nuorisojärjestö Oranssi haluaa että Helsinkiä kehitetään entistä enemmän pyöräilyä suosivaan suuntaan, toteaa Oranssin toiminnanjohtaja Aino Toiviainen-Koskinen.

Reilu kauppa ry muistuttaa, että vaikuttaa voi niin liikkumisen kuin kaupan tuotteiden valinnoilla. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat rajuimpina maapallon köyhimmillä alueilla. Reilummassa maailmassa ajetaankin enemmän pyörällä ja annetaan oikeudenmukainen osuus tuotteen hinnasta kehitysmaiden viljelijöillä ja työntekijöille, korostaa Reilun kauppa ry:n markkinointikoordinaattori Jatta Makkula.

Vaikka pyöräily on ennen kaikkea liikennemuoto, monille tärkeä motivaatio pyöräilyyn on hyötyliikunta. Pyörällä töihin -päivänä juuri työpaikkoja kannattaa muistuttaa siitä, että työpaikan pyöräilyjärjestelyjen parantaminen hyödyttää kaikkia. Taloudellisesti lisääntyvä työmatkapyöräily näkyy työpaikalla vähäisempinä sairauspoissaoloina, parempana työtehona ja pienentyneinä pysäköintikuluina, toteaa Tuomas Pernu, Tour de Helsinki -pyöräilytapahtuman johtaja.

Aamupalaa pyöräilijöille -tapahtuman järjestämiseen on saatu tukea Helsingin liikuntalautakunnalta. Lisäksi tapahtumaa ovat tukeneet Nurmileipä Oy ja Opastemestarit Oy.

Tapahtumapaikka kartalla: http://bit.ly/Kd4URn

Pyörällä töihin -päivänä 13.5. Helsingissä järjestetään myös Kriittinen pyöräretki, jolla vaaditaan pyöräteitä Hämeentielle. Mielenosoitus lähtee Pyöräkeskukselta Narinkkatorilta. Kokoontuminen klo 17.30 ja lähtö klo 18.00. Reitti: http://goo.gl/maps/kqAQp

Lisätietoja:

Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen 044 353 4922