Mediatiedote: Koululaisella on oikeus pyöräillä

Tiedote 9.8.2013

Koulumatkakriittinen pyöräretki 13.8. 

Koululaisella on oikeus pyöräillä

Useimmissa suomalaisissa kouluissa 1–2-luokkalaisten, joskus koko ala-asteen koulumatkapyöräilyä rajoitetaan koulun antamilla suosituksilla. Vaikka koululla ei ole oikeutta kieltää pyöräilyä, on koulun antama suositus käytännössä hyvin tehokas kielto, sillä harva vanhempi haluaa aloittaa ekaluokkalaisen lapsensa koulunkäynnin asettumalla vastahankaan koulun kanssa.

Koulumatkakriittinen pyöräretki kannustaa kouluja miettimään kouluympäristön pyöräilyolosuhteita ja pyöräilystä annettuja ohjeita. Onko koulun liikenneympäristö nykyisin niin vaarallinen, että pienimmät oppilaat eivät voi pyöräillä kouluun? Pyöräilevätkö oppilaat kenties koulupäivän jälkeen juuri samoilla reiteillä? Miten koulu voisi tukea kaikenikäisten oppilaiden koulumatkapyöräilyä?

– Suomalainen pyöräilykielto koulumatkoilla poikkeaa täysin esimerkiksi Hollannin käytännöistä. Hollannissa käytännössä kaikki koululaiset pyöräilevät kouluun heti koulutaipaleen alusta alkaen. Tuoreen tanskalaisen tutkimuksen mukaan koulumatkan taittaminen pyöräillen tai kävellen parantaa lasten ja nuorten keskittymiskykyä, jopa enemmän kuin terveellinen aamiainen. Lisäksi kouluun pyöräilemällä lapset oppivat turvallista liikennekulttuuria, ja lapsena saatu pyöräilykipinä voi kantaa läpi elämän, toteaa Helsingin Polkupyöräilijöiden hankesuunnittelija Petteri Nisula.

– Koulujen pyöräilykielloille nimetään usein syitä, jotka eivät ole todellisia. Useimmiten koulut viittaavat turvallisuuteen tai säilytystilojen puutteeseen. Turvallisuuteen vetoaminen heijastelee menneiden vuosikymmenten liikennekasvatuskulttuuria, joka perustui varoitteluun ja pelotteluun. Pyöräilyolosuhteet ovat 2000-luvun aikana kohentuneet selvästi. Pyöräteitä ja alikulkuja on enemmän. Nopeusrajoituksia on alennettu ja hidasteita on rakennettu. Juuri julkaistun, koulun rehtoreille suunnatun kyselyn mukaan suurin todellinen vaaratekijä koulujen lähellä ovatkin lapsiaan autolla kouluun kuljettavat vanhemmat. Myös säilytystiloihin liittyvät kysymykset ovat ratkaistavissa, sillä yhteen henkilöautolle mitoitettuun pysäköintiruutuun mahtuu hyvin 10 aikuisten polkupyörää ja lasten pyöriä vielä enemmän, painottaa Helsingissä alakoulun erityisopettajana ja apulaisrehtorina työskentelevä Mirja Priha.

– Kieltojen sijaan koulujen tulee kannustaa lapsia terveelliseen ja itsenäiseen liikkumiseen jalan ja pyörällä. Koulujen tehtävä on tiedottaa turvallisista pyöräilyreiteistä ja kehottaa vanhempia pyöräilemään reitit läpi lastensa kanssa. Koulut ja vanhemmat voivat myös järjestää koulumatkoja ryhmässä, pyöräileviä koulubusseja, muistuttaa Nisula.

– Jos pyöräilyolosuhteet todetaan vaarallisiksi, ei koulun pidä vain kieltää pyöräilyä ja jäädä tumput suorina odottamaan tilanteen korjaantumista. Vaaranpaikat pitää kartoittaa, vaikka yhteistoimin lasten ja vanhempien kanssa, ja saattaa liikennesuunnittelijoiden tietoon, korostaa Priha.

Kriittisen pyöräretken järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.

Kriittinen pyöräretki kokoontuu Narinkka-torilla tiistaina 13.8. klo 17.30, lähtö klo 18.00.
Reittikartta: http://goo.gl/maps/AisLd

Lisätietoja:
Petteri Nisula, Helsingin Polkupyöräilijöiden hankesuunnittelija p. 044 550 1445
Mirja Priha, alakoulun erityisopettaja ja apulaisrehtori p. 040 821 9357

Tagit:, ,