Mediatiedote: Aamupalaa työmatkapyöräilijöille -tapahtuma ja Kriittinen pyöräretki 14.5.2013

Tiedote 10.5.2013
Vapaa julkaistavaksi heti

Aamupalaa työmatkapyöräilijöille -tapahtumalla sekä Kriittisillä pyöräretkillä muistutetaan pyöräilyn eduista

Helsingin Polkupyöräilijät, Oranssi, Luontoliitto, Reilu kauppa ry. ja Pelago Bicycles järjestävät Aamupalaa työmatkapyöräilijöille -tapahtuman Pyörällä töihin -päivänä 14.5. Baanan länsipäähän Länsilinkin alikulun edustalle perustetaan aamupalapiste, jossa jaetaan kello 7:00-9:00 pyöräilijöille sämpylöitä sekä kahvi- ja teeannoksia, öljytään ketjuja ja pumpataan renkaita sekä annetaan pyöräilyvinkkejä. Tapahtumalla muistutetaan työmatkapyöräilyn hyödyistä.

Työmatkat kannattaa pyöräillä siksi, että pyöräily on usein helpoin tapa, työpäivä alkaa virkistyneenä ja kunto kohenee. Myös koko yhteiskunta hyötyy työmatkapyöräilystä. Helsingin kaupungin teettämän ”Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä” -tutkimuksen mukaan yksi pyöräilyyn sijoitettu euro tuottaa kahdeksan euron hyödyt – pääosin terveysvaikutuksina ja aikasäästöinä, toteaa Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen.

Pyöräilyn edistäminen parantaa liikkumisen tasa-arvoa erityisesti nuorten kannalta. Pyöräily on tärkeä ajokortittomien alle 18-vuotiaiden nuorten itsenäinen liikkumismuoto. Lisäksi pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen perustuva autottomuus on monille ajokortti-ikäisillä kaupunkilaisnuorille vaivattomuuteen ja ympäristösyihin perustuva valinta. Oranssi haluaakin tukea pyöräilyä osana uutta, kestävää kaupunkikulttuuria, toteaa Oranssin toiminnanjohtaja Aino Toiviainen-Koskinen.

Ajokortin suorittamatta jättävät nuoret ovat edelläkävijöitä. Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on aivan välttämätöntä, että entistä useampi suomalainen vaihtaa henkilöautoilun pyöräilyyn ja kävelyyn. Mahdollisuuksia tähän on, sillä Suomessa ajettavista automatkoista 45 % on alle viiden kilometrin mittaisia. Suurin osa näistä matkoista voidaan kulkea pyörällä tai kävellen, korostaa Luonto-Liiton vs. toiminnanjohtaja Sami Säynevirta.

Reilu kauppa ry. muistuttaa, että reilumpaa maailmaa voi edistää sekä liikkumis- että kulutusvalinnoilla. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat rajuimpina maapallon köyhimmille alueille. On sekä ympäristön että kehitysmaiden viljelijöiden etu, että ihmisillä kehitysmaissa on mahdollisuus työskennellä asiallisissa oloissa ja tulla toimeen omalla työllään, painottaa Reilun kaupan edistämisyhdistyksen markkinointikoordinaattori Jatta Makkula.

Aamupalaa työmatkapyöräilijöille -tapahtuman järjestämiseen on saatu tukea Helsingin liikuntalautakunnalta. Lisäksi tapahtumaa ovat tukeneet Nurmileipä Oy ja Opastemestarit Oy.

Helsingissä, Tampereella ja Vantaalla järjestetään Pyörällä töihin -päivänä myös Kriittinen pyöräretki, jolla vaaditaan parempia työmatkareittejä.

Helsingissä kokoontuminen on Narinkka-torilla sijaitsevalla Pyöräkeskuksella klo 17:30. Liikkeelle lähdetään kello 18:00. Reitti kulkee tärkeimpiä työmatkakatuja pitkin, muun muassa Hämeentietä, Helsinginkatua, Runeberginkatua ja Mechelininkatua – joille kaikille pitää saada kunnolliset ja turvalliset pyöräilyväylät. Osalle työmatkakaduista kunnolliset pyöräväylät on jo suunniteltu. Kriittisen pyöräretken viesti on, että suunnitelmat on myös toteutettava! Reittikartta: http://goo.gl/maps/gYoZL

Helsingissä Kriittisen pyöräretken järjestävät Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.

Tapahtumat ovat osa valtakunnallista pyöräilyviikkoa.

Lisätietoja:
Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Janne Nurminen, puh. 044 353 4922