HePon sisäpyöräilytunnit päätökseen

hepospin-kevat-2013Aikavälillä tammikuu-huhtikuu Kampin keskuksessa järjestetty HePo Spin -ohjelmasarja saatiin onnistuneesti päätökseen, kun viimeinen sarjan tunti ajettiin tämän viikon torstaina. HePon sisäpyöräilytunnit saivat innostuneen vastaanoton: ohjelmasarja keräsi yli 80 varattua viikkovuoroa.

Tiistaisin pidetyn ”kisakuntoryhmän” tunnit olivat suunnattu tavoitteellisille kuntoilijoille ja kisakuskeille. Ohjelman tavoitteena oli kehittää pyöräilyssä tarvittavia ominaisuuksia ja parantaa pyöräilijän suorituskykyä kuntotapahtumissa tai kilpailuissa. Harjoitusohjelman runkona toimi Pasi Ahlroosin kilpapyöräilijöille suunnittelema Animal Spin -ohjelma.

Torstaisin pidetyt ”kuntoryhmän” tunnit olivat suunnattu aktiivisille pyöräilyn harrastajille. Tavoitteena oli ylläpitää ja kehittää kestävyyskuntoa pyöräilynomaisilla harjoitteilla myös talvikaudella. Tuntien ohjelmat pyrittiin toteuttamaan kuntoilijan pyöräilyharjoittelun tarpeisiin.

Tunnit järjestettiin Helsingin keskustassa, Kampin keskuksessa.

Tällä hetkellä on käynnissä osallistujakysely, jonka tarkoituksena on kartoittaa osallistujien kokemuksia ohjelmasarjasta.

Ohjaajat kiittävät kaikkia osallistujia!

***

Jäsentiedotteissa ja kotisivuilla ennen ohjelmasarjan alkua julkaistut ryhmien kuvaukset olivat seuraavat:

1. ”KISAKUNTORYHMÄ” (tiistai klo 19:45) – 60 min

Kisakuntoryhmän tunnit on suunnattu tavoitteellisille kuntoilijoille ja kisakuskeille. Ohjelman tavoitteena on kehittää pyöräilyssä tarvittavia ominaisuuksia ja parantaa pyöräilijän suorituskykyä kuntotapahtumissa tai kilpailuissa.

Harjoitusohjelman runkona on Pasi Ahlroosin kilpapyöräilijöille suunnittelema Animal Spin -ohjelma, jota hän vetää osana kilpapyöräilijöiden talviharjoittelua IK-32 -pyöräilyseurassa. Aloittaakseen ohjelman ei kuitenkaan tarvitse olla huippupyöräilijä: ohjelmaa ajetaan kolmella eri tasolla, joista ajaja valitsee sopivan omasta kokemustaustastaan riippuen.

Ohjelmassa jokainen harjoituskerta poikkeaa toisesta. Ohjelma kiinnittää erityistä huomiota pyöritystekniikan kehittämiseen. Kampikierrokset vaihtelevat laajalla vaihteluvälillä, ja myös putkelta ajaminen tulee tutuksi.

Tuntien nousujohteisuuden vuoksi on tärkeää osallistua tunneille säännöllisesti alusta saakka, jotta saadaan luotua tarvittava pohja kevättä kohti kovenevia harjoituksia varten.

***

2. ”KUNTORYHMÄ” (torstai klo 19:30) – 60 min

Kuntoryhmän tunnit on suunnattu aktiivisille pyöräilyn harrastajille. Tavoitteena on ylläpitää ja kehittää kestävyyskuntoa pyöräilynomaisilla harjoitteilla myös talvikaudella. Tuntien ohjelmat pyritään toteuttamaan kuntoilijan pyöräilyharjoittelun tarpeisiin.

Vaikka tunneilla ajetaan kovempiakin teho- ja tekniikkaosuuksia, ne sopivat eri tasoisille ja eri ikäisille pyöräilijöille. Tuntien sisällöissä pyritään huomioimaan osallistujakohtainen mahdollisuus harjoitella samalla tunnilla vaihtoehtoisesti korkeammalla tai matalammalla rasitustasolla.

Kevään ohjelma ajetaan nousujohteisesti. Ensimmäisillä tunneilla teho-osuuksien pituudet ja määrät ovat pienemmät. Alkuvaiheessa kiinnitetään erityistä huomiota pyöritystekniikan ylläpitoon ja kehittämiseen. Kevään mittaan teho-osuuksien pituudet ja määrät kasvavat.

 

Tagit:, , , ,