Jäsentiedote 7/2013

HTP-hankkeelle uusi projektipäällikkö, Oulun talvipyöräilykongressin terveiset, HePon liikenneturvallisuusesitteet, Helsingille pyöräilyn edistämisohjelma, Pyörätaskujen vaikutukset, Avoimia työpaikkoja pyöräilyn ja liikenneopetuksen parissa…

Helsingin Polkupyöräilijät ry:n jäsentiedote – Viikko 7/2013
*********************************************************************

  1. HTP-projektipäälliköksi Riku Rantanen
  2. Oulun talvipyöräilykongressin terveiset
  3. HePon liikenneturvallisuusesitteet julkaistaan Suomi Pyöräilee -tietoiskussa 8.3.2013
  4. Helsingille pyöräilyn edistämisohjelma
  5. Helsingin pyörätaskujen liikenteelliset vaikutukset selvitetty
  6. HoT-opiskelijaryhmän työpajat Pyöräkeskuksen kehittämiseksi
  7. Talvikunnossapitokriittinen pyöräretki valtasi Kulosaaren sillan
  8. Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -projektille haetaan koordinaattoria
  9. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys hakee liikennekouluttajaa
  10. Ajankohtaisia linkkejä

*********************************************************************

1. HTP-projektipäälliköksi Riku Rantanen

Hyvä työpaikka pyöräillä -projektipäällikkönä syksyllä työskennellyt Anna Valtonen sai mahdollisuuden työskennellä pyöräilyn parissa ulkomailla ja hän lopetti työskentelyn projektissa. Kiitokset Annalle ja menestystä tuleviin haasteisiin!

Annan seuraajaksi Hyvä työpaikka pyöräillä -projektipäälliköksi valittiin diplomi-insinööri Riku Rantanen. Riku kertoo itsestään näin:

Olen 47-vuotias pääkaupunkiseutulainen. Pääosan elämästä olen asunut ja tällä hetkelläkin asun Espoossa Nöykkiössä. Olen kokenut ja aktiivinen työmatkapyöräilijä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja neljä lasta. Fillareita taloudesta löytyy arviolta 15. Tähänastisen työurani olen tehnyt pääosin vakuutusalalla. Vietän sapattivuotta vakuutustöistä, ja olen erittäin iloinen ja ylpeä mahdollisuudesta tehdä työtä rakkaimman harrastukseni parissa.

Riku työskentelee projektipäällikkönä kaksi päivää viikossa ja hän tekee pääosin etätöitä. Välillä Rikun tavoittaa Kulmahuoneelta (Siltasaarenkatu 15).

Hyvä työpaikka pyöräillä -projektiin mahtuu edelleen mukaan. Kevättalven aikana yrityksissä vieraileville hepolaisille tullaan järjestämään koulutusta. Helsingin kaupungilta ja LVM:ltä saamamme rahoituksen ansiosta vapaaehtoisille voidaan maksaa pientä korvausta. Lisätietoa projektista löytyy HePon sivuilta.

Jos kiinnostuit, lähetä sähköpostia Rikulle (riku.rantanen at hepo.fi). Häneltä saat tarvittaessa myös lisätietoja projektista. Kerro viestissä yhteystietosi, sekä se miten voisit osallistua hankkeeseen.

2. Oulun talvipyöräilykongressin terveiset

Oulussa järjestettiin 13.-14. helmikuuta maailman ensimmäinen talvipyöräilykongressi, joka keräsi 131 osallistujaa kymmenestä eri maasta. Euroopan lisäksi myös Kanadasta ja USA:sta oli osallistujia. HePoa kongressissa edusti itsekin aktiivinen talvipyöräilijä Satu Leppänen.

Kongressin alkajaisiksi julistettiin parhaimmat talvipyöräilykaupungit. Voiton vei odotetusti Oulu, toiseksi sijoittui Linköping ja kolmanneksi Uppsala. Helsinki ei sijoittunut kymmenen parhaan joukkoon kisassa, jossa arvioitiin mm. talvipyöräilijöiden määrää sekä talven pituutta.

Kaksipäiväisessä seminaarissa esiteltiin mm. tutkimustietoa talvipyöräilijöiden onnettomuuksista sekä keskusteltiin talvikunnossapidon työkaluista ja laatukriteereistä. Esimerkkejä mielenkiintoisista aiheista olivat mm. Uumajassa kehitetty ns. lämmitetty vesihiekoitus sekä Oulussa käyttöön otettu reittiopas, jonka avulla pyöräilijä voi etsiä reitin parhaimman aurausprioriteetin mukaan.

Osa kongressin ohjelmaa oli myös kaupungissa ajettu leikkimielinen talvikrossi-kilpailu, jonka reitti kulki vaihdellen läpi hankien ja pyöräteiden. Satu osallistui kilpaan naisten sarjassa ja tuli toiseksi. Kilpailu oli konkreettinen esimerkki iloisesta talvipyöräilyyn kannustavasta toiminnasta Oulussa. Seuraavana aamuna tutustuttiin kaupungin talvikunnossapitoon itse teossa, kun vieraat pyöräilivät lumisateessa 13 km kierroksen.

Järjestelyt sujuivat erittäin hyvin. Seminaarien välissä oli hyvin aikaa vierailla kongressissa esillä olevien yritysten esittelypisteillä sekä verkostoitua vieraiden kanssa. Kongressin jälkeen jokaisella osallistujalla oli varmasti paljon kotiin vietävää.

Lisää Oulun kongressista seuraavassa Polkija-lehdessä.

3. HePon liikenneturvallisuusesitteet julkaistaan Suomi Pyöräilee -tietoiskussa 8.3.2013

HePo on suunnitellut sarjan liikenneturvallisuusesitteitä. Sarjan ensimmäiset osat ovat valmistuneet ja ne julkaistaan perinteisessä Suomi pyöräilee -tietoiskussa Fillari-messujen avajaisten yhteydessä. Julkaistavat esitteet ovat ”Autoilija – huomioi pyöräilijä liikenteessä” ja ”Jalankulkija – huomioi pyöräilijä liikenteessä”. Esitteet tulevat ladattavaksi myös sähköisessä muodossa.

Samassa tilaisuudessa julkaistaan myös pyöräilijöille tarkoitettu ohjekortti, jossa on ohjeet onnettomuuteen tai läheltä piti -tilanteisiin joutumisen varalle. Kortin ohjeilla pyritään parantamaan pyöräilijän oikeusturvaa. Kortti on tarkoitettu pidettäväksi aina mukana, ja se taittuu pieneen tilaan.

Liikenneturvallisuusesitteiden sarjaan kuuluu myös pyöräilijöille tarkoitettu esite, joka on tavoitteena julkaista tämän vuoden aikana.

Suomi pyöräilee -tietoisku pidetään Helsingin Messukeskuksen auditoriossa perjantaina 8.3. klo 12-14. Tietoiskun ohjelmaan kuuluu Vuoden pyöräilykunnan 2013 julkistaminen ja palkitseminen sekä Vuoden polkupyörä 2013 -ehdokkaiden julkistaminen. Lisäksi tietoiskun aiheina ovat hollantilainen pyöräilydiplomatia, työmatkapyöräilyn potentiaali suomalaiskaupungeissa, pyöräilyn hyödyt ja kustannukset, polkupyörällä Islannissa sekä maailman tilatehokkain pyöräparkki. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja sen jälkeen on mahdollisuus tutustua maksutta Fillari- ja GoExpo-messujen antiin. Nopeimmat 80 ilmoittautunutta mahtuvat mukaan. Ilmoittautumiset, joista selviää nimi ja yhteystiedot, tiistaihin 5.3. mennessä sähköpostitse osoitteeseen info at poljin.fi.

Lisätiedot Suomi pyöräilee -tietoiskusta: Pyöräilykuntien verkosto / Matti Hirvonen, puh. 040 419 4555, matti.hirvonen at poljin.fi

4. Helsingille pyöräilyn edistämisohjelma

Helsinki on laatinut pyöräilyn edistämisohjelman, joka lupaa pyöräilijöille uusia laatukäytäviä, lisää pyöräkaistoja ja parempaa kunnossapitoa. Ohjelman tavoitteena on parantaa pyöräilyn houkuttelevuutta jokapäiväisillä matkoilla. Houkuttelevuus edellyttää, että pyörällä pääsee perille sujuvasti ja turvallisesti.

Helsingin visiona on olla maailman paras kestävän liikkumisen metropoli. Pyöräilyn edistäminen on yksi osatekijöistä, joiden avulla saavutetaan viihtyisä, turvallinen, terveellinen ja elinvoimainen kaupunki.

Edistämisohjelmassa pyöräliikenteen infrastruktuurin rahoitustasoa esitetään nostettavaksi nykyisestä noin seitsemästä miljoonasta eurosta vaiheittain 20 miljoonaan euroon vuodessa. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee edistämisohjelmaa seuraavassa kokouksessaan 19.2.

Lisätietoa aiheesta sekä Pyöräilyn edistämisohjelma -raportin luonnos kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla:
http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/pyorailyn_edistamisohjelma

Aiheesta uutisoi Helsingin Sanomat 14.2., haastateltavana myös HePon puheenjohtaja Janne Nurminen.

5. Helsingin pyörätaskujen liikenteelliset vaikutukset selvitetty

Helsingin ja samalla koko Suomen ensimmäiset pyörätaskut maalattiin 16 risteykseen Helsingin kantakaupunkiin kesällä 2011. Pyörätaskut ovat uudenlainen keino parantaa pyöräilyn turvallisuutta, sujuvuutta ja näkyvyyttä kantakaupungin ahtaassa katuverkossa.

Pyörätaskujen liikenteellisiin vaikutuksiin keskittyneessä tutkimuksessa pyörätaskujen toimivuutta ja käyttäjäkokemuksia selvitettiin risteyksistä kuvatun videoaineiston sekä käyttäjäkyselyn avulla. Tutkimuksen mukaan pyöräilijät hallitsevat yleiset ryhmittymisperiaatteet kohtuullisen hyvin ja pysähtyvät keskimäärin oikeaan paikkaan pyörätaskussa. Autoilijat puolestaan kunnioittavat pyörätaskuja ja niitä edeltäviä pyöräkaistoja verrattain hyvin. Kyselyn perusteella valtaosa pyöräilijöistä kokee pyörätaskujen parantaneen pyöräilyolosuhteita.

Lisää aiheesta Liikenteen suunta -lehden numerossa 4/2012:
http://www.liikenteensuunta.fi/fi/artikkelit/thesis/pyorataskut-helpottavat/

6. HoT-opiskelijaryhmän työpajat Pyöräkeskuksen kehittämiseksi

HoT – Helsinki on Tires on Aalto-yliopiston Product Development Project -kurssin opiskelijaryhmä, jonka tavoitteena on kehittää Helsingistä parempaa pyöräilykaupunkia. Opiskelijaryhmä haluaa saattaa yhteen erilaisia pyöräilijöitä sunnuntaipyöräilijöistä aktiiviharrastajiin ideoimaan ja kokeilemaan parhaita tapoja toteuttaa Pyöräkeskuksen tarjoamia palveluita.

HoT-tiimi järjestää kokeilemiseen ja tekemiseen keskittyviä työpajoja, joihin toivotaan osallistujiksi erityyppisiä pyöräilijöitä. Palkkioksi osallistumisesta saa elokuvalipun.

Tilaisuudet järjestetään Design Factorylla Otaniemessä. Ilmoittautuneille lähetetään tarkemmat ohjeet paikasta. Työpajat kestävät noin 3 tuntia, ja niitä järjestetään seuraavasti:

  • la 23.2. klo 12-15
  • ma 25.2. klo 12-15

Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla osoitteeseen veera.suomalainen at helsinki.fi. HoT-tiimi toivoo ilmoittautumista viimeistään 2 päivää ennen kyseistä työpajaa. Kerro viestissä myös lyhyesti omista pyöräilytottumuksistasi.

7. Talvikunnossapitokriittinen pyöräretki valtasi Kulosaaren sillan

Pyöräväylien huonoon talvikunnossapitoon kyllästyneet pyöräilijät kokoontuivat viime tiistaina vaatimaan parannusta pyöräväylien kuntoon. Kulosaaren sillalle suunnannut Talvikunnossapitokriittinen pyöräretki keräsi 42 aktiivista talvipyöräilijää.

Ennen liikkeellelähtöä katujen kunnossapidosta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri kertoi pyöräväylien talvikunnossapidon haasteista ja uusista ideoista kunnossapidon parantamiseksi. Yksi keskeinen parannus olisi siirtyminen aluekohtaisesta kunnossapidosta reittikohtaiseen kunnossapitoon. Asiaa pohditaan parhaillaan kaupungin organisaatiossa. Tilaisuuden yhteydessä sovittiin myös siitä, että pyritään järjestämään kunnossapitoa hoitavien urakoitsijoiden ja pyöräilijöiden tapaaminen.

Katso kuvat tapahtuman Facebook-sivulta. Talvikunnossapitokriittisestä pyöräretkestä uutisoi Metro-lehti (12.2.2013).

8. Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -projektille haetaan koordinaattoria

Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit on Pyöräilykuntien verkoston Suomessa pilotoima konsepti, jossa koulu- ja harrastusmatkat kuljetaan pyöräillen tai kävellen ryhmässä aikuisen johdolla. Yhteistä matkantekoa nimitetään ”koulubussiksi”, koska matka tehdään ennalta sovitun reitin ja aikataulun mukaan. Koulubussitoimintaa pyöritetään vanhempien, isovanhempien, opettajien tai harrastuksen ohjaajien yhteistyönä.

Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -projektille etsitään osa-aikaista (2 päivää viikossa) projektikoordinaattoria. Projektikoordinaattori hoitaa yhdessä projektipäällikkö Petteri Nisulan kanssa hankkeen viestintää ja koulutusta. Tehtävät käsittävät muun muassa yhteydenpitoa kouluihin ja urheiluseuroihin, koulutustilaisuuksien suunnittelemista ja pitämistä sekä projektin hallinnointiin liittyvää raportointia. Lisäksi projektikoordinaattori hoitaa Pyöräilykuntien verkoston koululaisille suunnatun pyöräilymerkin koulutusmateriaalien uudistamista.

Projektipäälliköltä edellytetään kiinnostusta lasten pyöräilyn edistämiseen. Koulumaailman tuntemus ja kasvatustieteellinen koulutus katsotaan eduksi. Työn menestyksellistä hoitamista edesauttavat sujuva kirjallinen ilmaisu ja hyvät vuorovaikutustaidot. Työajat voidaan sopia joustavasti ja työtä on mahdollista osittain tehdä etätyönä.

Hakemukset ansioluetteloineen tulee toimittaa 28.2. mennessä projektipäällikkö Petteri Nisulalle sähköpostilla osoitteeseen petteri.nisula at poljin.fi.

Yhteystiedot: projektipäällikkö Petteri Nisula, petteri.nisula at poljin.fi, puh. 044 550 1445
Työ alkaa: 11.3.2013
Työaika: 2 päivää (15h) viikossa
Työn kesto: 9 kuukautta
Palkkaus: 1000 euroa/kk

9. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys hakee liikennekouluttajaa

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys (Hely) on järjestänyt vapaaehtoista liikennekoulutusta mopolla ajaville nuorille jo parinkymmenen vuoden ajan. Keväästä 2012 lähtien Mopokoulussa on tarjottu uudistuneen ajokorttilainsäädännön mukaista M-luokan ajokorttiin tähtäävää opetusta.

Mopokoululle haetaan nyt erityisesti teoriatunneista vastaavaksi kouluttajaksi vastuuntuntoista, aktiivista ja nuorten kanssa hyvin pärjäävää liikenneopettajaa, jolla on vankka käytännön kokemus kaksipyöräisten kuljettamisesta. Tehtävään hakevilta odotetaan pelivara-ajattelumallin hallitsemista.

Työ on kausiluonteista (noin huhtikuusta syyskuuhun) ja osa-aikaista. Työnkuvaa on mahdollista laajentaa myös muihin koulutustehtäviin esimerkiksi päiväkoteihin tai kouluihin.

Lisätietoja tehtävästä antaa Helyn toiminnanjohtaja Annukka Luoderanta (puh. 09 454 3569, hely at hely.fi). Helyn kotisivut: http://www.hely.fi.

10. Ajankohtaisia linkkejä

  • Yle Uutiset 7.2.2013: ”Punaisia päin ajetaan yhä jatkuvasti
    Liikenneturvan tarkkailun mukaan autolla ajetaan punaisia päin joka neljäs kerta, kun liikennevalot vaihtuvat punaisiksi.
  • Oulunliikenne.fi -palveluun on avattu pyöräilyn ja kävelyn reittioppaaseen uusi toiminto, joka mahdollistaa reitin hakemisen parasta kunnossapitoa suosien. Korkeimpaan talvikunnossapitoluokkaan kuuluva reitti saattaa olla hieman pidempi, mutta todennäköisesti hyvässä kunnossa sekä siten mukavampi ja nopeampi liikkua. Tiedote Oulun kaupungin sivuilla.

Tagit:, , , , , , , , , , , , , ,