Jäsentiedote 14/2011

Jäsenmaksujen eräpäivä takana, Kuntolenkkien tiedotustilaisuus ja ryhmäajokoulutus, HePon kannanottoja, Ilmoittaudu kesän 2011 Viron retkelle, Munkkien paistaminen Maunulan majalla saa jatkua…

Helsingin Polkupyöräilijät ry:n jäsentiedote – Viikko 14/2011
*********************************************************************

  1. Jäsenmaksujen eräpäivä takana – jäsenkortit postitetaan maksaneille
  2. Kuntolenkkien tiedotustilaisuus ja ryhmäajokoulutus lauantaina 9.4.2011
  3. Ilmoittaudu kesän 2011 Viron retkelle
  4. HePo otti kantaa Töölönlahden suunnitelmiin
  5. HePo jätti muistutuksen Koivukylän kiertoliittymästä
  6. Pyöräilypaneeli keskiviikkona 13.4.2011
  7. Euroopan komissio hyväksyi kannanoton raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen törmäyksiin
  8. Kokeile uutta Fillaristit-palvelua
  9. Munkkien paistaminen Maunulan majalla saa jatkua!

*********************************************************************

1. Jäsenmaksujen eräpäivä takana – jäsenkortit postitetaan maksaneille

Kaikille vanhoille jäsenille lähetettiin maaliskuussa sähköpostitse jäsenmaksu vuodelle 2011. Jäsenmaksun eräpäivä oli 28.3.2011 – olethan muistanut hoitaa maksun? Mikäli et ole muistanut suorittaa maksua, tulet saamaan asiasta vielä muistutuksen sähköpostiisi. Muista maksaessasi käyttää viitettä, jotta maksu kohdistuu juuri sinun jäsenyydellesi.

Jäsenkortit vuodelle 2011 postitetaan kaikille jäsenmaksunsa ajoissa maksaneille mahdollisimman pian.

2. Kuntolenkkien tiedotustilaisuus ja ryhmäajokoulutus lauantaina 9.4.2011

HePo järjestää kuntolenkkien tiedotustilaisuuden ja ryhmäajokoulutuksen lauantaina 9.4.2011 Pirkkolan uimahallin kerhohuoneella. Ohjelma lyhyesti:

  • klo 11:00 kuntolenkkien tiedotustilaisuus (Janne Nurminen)
  • klo 12:00-14:00 ryhmäajokoulutus (Pekka Sirkiä ja Jari Kulmala)

Tervetuloa kuulemaan ja kyselemään HePon ajokauden 2011 lenkkikuvioista. Aiheina esim. ryhmäajotaitojen opettelu, vakuutukset, reitit, vetäjät, Espoon lenkit, HePon joukkueet kuntoajoissa, kuljetusmahdollisuudet, 1 km testiajot, Viikin Prisman uutuuslenkki jne. Jarilta ja Jannelta voivat kiinnostuneet kysellä myös kilpapyöräilyyn liittyvistä käytännön kysymyksistä.

Vapaaehtoisen ja ei-sitovan pikailmoittautumisen voi tehdä Doodleen: [vanhentunut linkki poistettu]

3. Ilmoittaudu kesän 2011 Viron retkelle

Kesällä 2011 järjestetään järjestyksessä jo 11. pidempi pyöräretki Viroon. Tänä vuonna edessä on kattava Pohjois-/Itä-Viron kierros: upea Palmsen kartano, Käsmun niemi, Sagadin ja Vihulan kartanot, Rakveren linna ja härkä, Vooren pikkukaupunki ja vanhauskoisten kylät Peipsin rannalla, Tartto ja Tammemäen hieno uusi hotelli Pedja-joen rannalla. Viimeinen ilta vietetään viihtyisässä, perivirolaisessa Raplan Nomme-körtsissä tanssahtelun pyörteessä. Melkein kaikissa majapaikoissa on sauna- ja uintimahdollisuus. Luvassa on siis jälleen kerran unohtumaton pyöräilyelämys.

Kesän 2011 Viron retkelle on vielä 6 paikkaa jäljellä. Ilmoittautumiset Ilpo Tiihoselle [sähköpostiosoite poistettu]. Ilmoittautuessa 100 € varausmaksu tilille: [tilinumero poistettu] Ilpo Tiihonen.

  • Retken ajankohta: su 3.7. – su 10.7.2011
  • Pyöräilykilometrit: 650 km
  • Alustava hinta: 400 € (sis. yöpymiset, aamiaiset, illalliset, saunat, lauttamatkat Hki-Tallinna-Hki)

Lisätietoja retkestä voi kysellä Ilpolta [sähköpostiosoite poistettu] tai Mikolta [sähköpostiosoite poistettu]. Retken tiedot matkasuunnitelmineen osoitteessa: [vanhentunut linkki poistettu]

4. HePo otti kantaa Töölönlahden suunnitelmiin

Helsingin kaupungin rakennusvirasto esitteli Finlandia-talon itäpuolelle rakennettavan puistoalueen suunnitelmaluonnoksia maaliskuun alussa. Suunnittelualue on osa Töölönlahden julkisen tilan kokonaisuutta, Finlandiapuistoa. Keskeisen sijaintinsa vuoksi alue on tärkeä myös liikenteellisesti, sillä sen läpi kulkee vilkkaita pyöräliikenteen reittejä. Tulevaisuudessa näiden reittien merkitys kasvaa, kun entiseen ratakuiluun keväällä 2012 valmistuva Baana johtaa pyöräliikenteen suoraan Musiikkitalon eteläpuolelle.

HePo jätti 25.3.2011 suunnitelmaluonnoksista kaupungille lausunnon, jossa esitetään parannuksia kahteen keskeiseen puiston viertä kulkevaan reittiin, Alvar Aallon katuun ja Karamzininrantaan. Nämä yhteydet tulisi suunnitella turvallisiksi, sujuviksi ja kapasiteetiltaan riittäviksi. Sen sijaan keskelle puiston jalankulkualueita ei tule ohjata vilkasta pyöräliikennettä. Lisäksi HePo toivoo, että ratapihan toiselle puolelle johtava yhteys otettaisiin mukaan suunnitteluun ja että pyörien pysäköintiin varattaisiin riittävästi tilaa.

Koko lausunto on luettavissa (pdf, 28 kt).

Puistosuunnitelma on luonnosvaiheessa ja lopullinen suunnitelma valmistuu vuoden 2011 aikana. Suunnitelmaluonnos on katseltavissa (pdf, 959 kt).

5. HePo jätti muistutuksen Koivukylän kiertoliittymästä

Vantaalla on suunnitteilla suuri, osin kaksikaistainen kiertoliittymä Koivukylänväylän, Asolanväylän ja Talvikkitien risteykseen. Liittymän katusuunnitelma oli nähtävillä 10.3.-23.3.2011. Suunnitelman mukaan pyörä- ja jalankulkuliikenne risteää ajoradan liikenteen kanssa samassa tasossa, vaikka kaksikaistaiset kiertoliittymät tulisi lähtökohtaisesti toteuttaa eritasoratkaisuna. HePo onkin huolissaan pyöräilijöiden turvallisuudesta, sillä kiertoliittymästä poistuvat autoilijat unohtavat liian usein väistämisvelvollisuutensa, eivätkä aina ole siitä edes tietoisia.

Suunnitelmassa ongelmaa on pyritty lieventämään korotetuilla suojateillä, jotka hidastaisivat sekä liittymään ajavia että sieltä poistuvia autoilijoita. Korotetut suojatiet ovatkin tällaisessa suuressa kiertoliittymässä vähimmäisvaatimus. Pienempiin liittymiin hidasteita rakennetaan valitettavasti vain harvoin, vaikka korotetut suojatiet olisivat tarpeen kaikenkokoisissa kiertoliittymissä.

Pyörätie on suunnitelmassa linjattu osittain melko kauas ajoradan reunasta. Autoilijat kuitenkin huomioivat pyöräilijät paremmin, jos pyöräliikenne kulkee lähempänä ajorataa ikään kuin osana ajoneuvoliikennettä. Muistutuksessaan 23.3.2011 HePo esittääkin pyörätien linjaamista uudelleen. Lisäksi HePo esittää väistämisviivojen merkitsemistä ennen suojateitä ja kehottaa huomioimaan pyöräilijät ja jalankulkijat pysäkkikatosten ja istutusten sijoittelussa. Myös läheisen Paatsamakujan risteyksen turvallisuuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota.

Koko muistutus on luettavissa (pdf, 300 kt).

Katusuunnitelmaa ei ole virallisesti hyväksytty, suunnitelmaehdotus on katseltavissa (pdf, 826 kt).

6. Pyöräilypaneeli keskiviikkona 13.4.2011

Aika: Keskiviikko 13.4.2011 klo 11-13
Paikka: Kaupunkisuunnitteluviraston auditorio, Kansakoulukatu 3

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry. ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto järjestävät paneelikeskustelun pyöräilyturvallisuudesta, pääkaupungin pyöräilyn nykytilasta ja kehittämissuunnitelmista.

Tilaisuuden aluksi kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen esittelee vuoden 2010 ennakkotietoja Helsingin liikenneturvallisuustilastoista.

Paneelissa keskustelevat:

  • Mikael Sorri, lukio-opettaja, pyöräilyn edistäjä ja hepolainen
  • Julle Tuuliainen, radiosta tuttu slangipakinoitsija, ammattiautoilija ja innokas pyöräilijä
  • Dennis Pasterstein, komisario Helsingin liikenne- ja erityispoliisista
  • Pekka Virtasaari, Helsingin Taksiautoilijat ry:stä
  • Leena Silfverberg, toimistopäällikkö, Kaupunkisuunnitteluvirasto

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Paneelin yleisöksi toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi kaikki pyöräilystä kiinnostuneet. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

7. Euroopan komissio hyväksyi kannanoton raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen törmäyksiin

Jäsentiedotteessa 6/2011 (11.2.2011) kerroimme, että HePo lähestyi Suomen europarlamentaarikkoja ja pyysi heitä allekirjoittamaan Euroopan parlamentin kirjallisen kannanoton 0081/2010. Pyrimme tuolloin osaltamme auttamaan European Cyclists’ Federationin (ECF) tavoitetta saada kannanotto allekirjoitettua mahdollisimman monen europarlamentaarikon toimesta.

Kannanotto koskee liikenneturvallisuuden parantamista poistamalla kuorma-auton kuljettajan näkökentästä nk. kuolleet kulmat. Peilien lisäämiseen tähtäävästä lainsäädännöstä huolimatta arvioiden mukaan kaksi tuhatta pyöräilijää kuolee yhä vuosittain EU:n teillä. Kuorma-autot ovat osallisina suuressa osassa näitä kuolemia.

Voimme iloksemme kertoa, että Euroopan parlamentti hyväksyi kirjallisen kannanoton raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen törmäyksiin. Kannanotto kehottaa komissiota toimimaan kiireellisesti uuden lainsäädännön puolesta, jossa ongelmaa pyritään ratkaisemaan asentamalla kuorma-autoihin jalankulkijat ja pyöräilijät havaitsevia tunnistimia ja kameroita sekä hätäjarrutus- ja kaistavahtijärjestelmiä.

415 MEPiä allekirjoitti kannanoton. Omista euroedustajistamme kannanoton allekirjoittivat Satu Hassi, Heidi Hautala, Sirpa Pietikäinen, Mitro Repo ja Hannu Takkula.

8. Kokeile uutta Fillaristit-palvelua

Fillaristit on uusi yhteisöllinen nettipalvelu, jossa pyöräilijät voivat jakaa kartan avulla pyöräilyyn liittyvää tietoa, kuten paikkoja ja reittejä. Palvelun alkuperäinen tarkoitus on ollut mahdollistaa Pyöräilyn ja kävelyn reittioppaan käyttäjille oman sisällön tuottaminen reittioppaan karttapohjalle. Fillaristit-palvelussa kartalle tehdyt merkinnät näytetään myös reittioppaassa ja merkintöjä voi myös kommentoida. Palveluun voi lähettää myös kuvia. Palvelu on tarkoitettu kaikille pyöräilijöille, niin tavallisille arkipyöräilijöille kuin erilaisille harrastusryhmillekin, kuten maasto- tai maantiepyöräilijöille.

Fillaristit-palvelu on alun perin lähtöisin Pyöräily ja sosiaalinen media -hankkeesta, joka on ollut osa Liikenneviraston ja Liikenne- ja Viestintäministeriön rahoittamaa liikkumisen ohjauksen ohjelmaa vuosina 2010-2011. Palvelun toteutuksesta vastaa Logica Suomi Oy ja Trafix Oy.

Tutustu palveluun osoitteessa: http://www.fillaristit.fi

9. Munkkien paistaminen Maunulan majalla saa jatkua!

Kuten me kaikki tiedämme, munkit ovat tärkeä osa ravintoa niin retkipyöräilijöiden kuin kuntolenkkeilijöidenkin piirissä. Terveysviranomaiset aikoivat kuitenkin vaikeuttaa pyöräilijöiden ja muiden ulkoilijoiden hiilihydraattitankkausta kieltämällä munkkien paiston Maunulan majalla. Tämä aiheuttikin lähes kansanliikkeen, kun yli 1200 ulkoilijaa allekirjoitti Majalla adressin, jossa vaadittiin munkkien paistamisen jatkumista.

Terveysviranomaiset ovat nyt perääntyneet päätöksessään. Kysymystä ryhdyttiin tarkastelemaan uudelleen, kun apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri vieraili Maunulan majalla ja vastaanotti kansalaisadressin.

Lisää aiheesta mm. Kauppalehden verkkosivuilla: ”Yrittäjä kellisti viranomaiset munkkisodassa

Tagit:, , , , , , , , , , , , , , ,