Pyöräilijät pois ratikoiden tieltä!

Vartti-lehden lukijakeskustelussa oli seuraava raitiovaunun kuljettajan kommentti.

”Liikennne säännöt koskee myös pyöräilijöitä
Joillakin pyöräilijöillä tuntuu olevan se käsitys, että pyörällä voi ajaa ihan mistä vaan ja miten vaan. […] Näen työssäni päivittäin paitsi autoiljoitten myös pyöräilijöiden uhkarohkeita suorituksia liikenteessä.

Hirvittävin tilanne sattui Porthanin mäessä jossa pyöräilijä ajoi mäkeä alas raitiovaunukiskojen välissä. Itse ajoin raitiovaunulla perässä. Vaikka annoin pyöräilijälle varoitusmerkin, että siirtyisi pois, tämä jatkoi ajamista kiskojen välissä. Lopullinen seuraus oli se, että ennen kallion virastotaloa pyöräiljä kaatui ja oma sydämeni jätti yhden lyönnin väliin vaikka välissä oli 20m ”turvaväli”. Onneksi sain vaunun pysäytettyä ennen pyöräilijää.”

Kirjoituksesta saa käsityksen, että raitiovaunujen kuljettajat olettavat pyöräilijöiden olevan velvollisia siirtymään pois ajoradalta ratikan tullessa. Näinhän asia ei ole, vaan pyöräilijöillä on aivan yhtä suuri oikeus käyttää ajorataa kuin autoilla tai ratikoilla. Toivottavasti kaikilla kuljettajilla ei ole samanlaista uskomusta.

Lähetimme asiasta HePon palautteen HKL:lle. Toivoimme, että HKL ohjeistaa asiassa niin ratikoiden kuin bussien kuljettajia. Tapaus osoittaa myös turvavälin merkityksen, sillä ratikkakiskoilla ja mukulakivillä pyöräilijän riski kaatua on suuri. Alamäki ja märkä tie lisäävät riskiä.

Koska Porthaninkadun reunat on annettu pysäköintikäyttöön, katu on liian kapea, jotta raitiovaunu voisi turvallisesti ohittaa pyöräilijän. Siksi on turvallisinta pyöräillä juuri kiskojen keskellä. Vaikka itsekin päästän aika ajoin ratikan ohi risteyskohdassa, mitään velvollisuutta pyöräilijällä ei ole siirtyä esimerkiksi jalkakäytävälle tehdäkseen tilaa ratikalle.

Jos ratikoiden ja pyöräilijöiden mahduttaminen kadulle koetaan ongelmaksi, HKL:n / HSL:n tulisi keskustella asiasta kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Vaihtoehtoina ovat pysäköintipaikkojen poistaminen/vähentäminen tai jalkakäytävän kaventaminen. Pyöräilijöitä ei pidä laittaa kärsimään tilanteesta aikana, jolloin kaupunki on sitoutunut pyöräilyn edistämiseen.